Universitat de Girona

Una tecnologia innovadora permetrà aprofitar l’excés d’energia generat per les plaques solars

La Universitat de Girona ha coordinat el projecte internacional RESOLVD per facilitar la instal·lació d’energia renovable i optimitzar l’eficiència de la xarxa elèctrica. La Universitat Politècnica de Catalunya i la distribuïdora d’Estabanell han estat dos dels socis que han fet possible aquesta tecnologia que s’ha provat al municipi de l’Esquirol (Osona).

Un projecte de recerca coordinat per la Universitat de Girona (UdG) ha permès crear un nou dispositiu electrònic que aprofitarà l’energia sobrant dels panells fotovoltaics que alimenten les llars. D’aquesta manera, les xarxes elèctriques actuals es transformaran en sistemes intel·ligents més sostenibles, eficients i segurs. Aquest sistema innovador demostra que la xarxa de distribució elèctrica és capaç de donar resposta als reptes de la transició energètica gràcies a la tecnologia.

El grup de recerca d’Enginyeria de Control i Sistemes Intel·ligents (eXiT), integrat a l’Institut d’Informàtica i Aplicacions de la UdG, ha desenvolupat el projecte internacional Renewable penetration levered by Efficient Low Voltage Distribution grids (RESOLVD) al costat de socis de cinc països europeus. Són el Centre d’Innovació Tecnològica en Convertidors Estàtics i Accionaments (CITCEA) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), la distribuïdora d’energia elèctrica Estabanell Distribució, el centre de recerca Joanneum Research (Àustria), l’empresa del sector TIC Intracom Telecom (Grècia), l’empresa Comsensus (Eslovènia) i el centre d’innovació Smart Innovation Norway (Noruega). El projecte ha tingut una durada de tres anys i mig i ha estat finançat amb fons de la Comissió Europea, en el marc del programa Horitzó 2020.

Respectuós amb el medi ambient
L’objectiu de RESOLVD ha estat avançar en la gestió de la xarxa elèctrica de baixa tensió i dels fluxos d’energia. CITCEA-UPC ha desenvolupat un dispositiu denominat Power Electronic Device (PED-dispositiu d’electrònica de potència) que permet gestionar diferents tecnologies d’emmagatzemament amb un sol equip basat en una tecnologia avançada d’electrònica de potència. El nou dispositiu es connecta, estratègicament, a la xarxa de distribució i permet gestionar els fluxos d’energia elèctrica que es generen entre els panells solars, els consums i el conjunt de convertidors i bateries, per fer-los més eficients i respectuosos amb el medi ambient.

L’energia generada localment es pot aprofitar millor gràcies a la capacitat d’emmagatzemar l’excés de producció i alliberar-lo, més tard, durant els moments en que sigui necessari, segons els sistemes de gestió de la zona i aprofitant els pics de generació de les fotovoltaiques.

Estabanell ha liderat la integració de tots els components físics, així com de la tecnologia. Aquesta ha estat validada en un pilot al municipi de l’Esquirol (Osona), dins la xarxa de distribució d’Estabanell a nivell de baixa tensió, que és el segment de la xarxa que connecta llars i negocis amb l’energia elèctrica.  En concret, el sistema ha permès validar com gestionar les fonts renovables fotovoltaiques i la mobilitat elèctrica amb els consums dels usuaris.

A més de la coordinació del projecte, la tasca del grup eXIT s’ha centrat a desenvolupar els algorismes per la predicció de la demanda i generació diària d’energia i la posterior planificació de la càrrega i descàrrega de les bateries. L’anàlisi d’aquestes dades fa possible anticipar els problemes de congestió a la xarxa o les variacions de la tensió que poden afectar la qualitat del subministrament en el consumidor.

Implicacions de futur
El projecte culminarà amb el RESOLVD Final Event, una jornada que aplegarà tots els socis per compartir els resultats de la recerca i analitzar les oportunitats de futur que obre aquest avenç tecnològic. La trobada tindrà lloc el dia 23 de febrer, en format virtual, i serà oberta a tothom.