Universitat de Girona

AMIC i revista Esguard, el terreny de proves dels estudiants de Comunicació Cultural

Una quarantena d’estudiants de Comunicació Cultural han participat en dos projectes amb l’objectiu d’endinsar-se en el món del periodisme digital, des de la redacció fins a la definició d’estratègies comunicatives.

El Campus Comunicació Cultural i Corporativa de la Universitat de Girona (UdG) és l’instrument fonamental per treballar en l’àmbit de les estratègies comunicatives, de la transparència informativa, el retiment de comptes i la Responsabilitat Social Corporativa, espais de demanda emergents que han de constituir-se en un factor diferenciador de la UdG i en un nínxol d’ocupabilitat pels nostres graduats.

Des del 2017, el Campus té un acord amb l’Associació de Mitjans de Informació i Comunicació (AMIC) amb l'objectiu de col·laborar en matèria d’assessoria, formació, creació de capacitats, recerca aplicada i realització de projectes conjunts en l’àmbit de la comunicació cultural i corporativa. En aquest marc, l’assignatura Llengua i Mitjans del Grau de Comunicació Cultural de la UdG, impartida pel professor Lluís Costa, ha desenvolupat un projecte per aprofundir en les activitats de l’AMIC i de les seves publicacions associades. Trenta-set estudiants hi han participat agrupats en nou equips d’investigació.

Les línies de treball del projecte han estat la immersió en el Butlletí de l’AMIC, amb una anàlisi i valoració de l’estructura i dels continguts; la creació d’una línia de contingut, en forma de reportatges, enfocada a les conseqüències de l’era COVID; la indexació per temes del Butlletí de l’any 2020 (gener-octubre); la realització d’una newsletter; la creació i gestió d’un compte d’Instagram; i, finalment, la proposta de canvi dels títols de les seccions, evolucionant cap a una catalogació més actual i definint el contingut de cadascuna d’elles.

Experiència iniciàtica
Els reportatges dels alumnes del grau s’han publicat setmanalment al Butlletí de l’AMIC, representant una experiència professional iniciàtica. Sens dubte, els mitjans de comunicació i la UdG situen la innovació com a valor fonamental per afrontar els reptes renovats que plantegen les actuals tecnologies digitals. La web 3.0 suposa un nou esforç per generar continguts informatius professionals adaptats a la producció, el consum i la interacció en xarxa. Al mateix temps, la UdG es proposa com a gran objectiu preparar nous comunicadors que explotin al màxim les eines digitals al servei del periodisme.

La sinergia entre universitat i mitjans per desenvolupar entorns innovadors és la base d’aquest projecte de formació. La metodologia integra els estudiants en la dinàmica del periodisme digital i els fa partícips d’un procés d’experimentació i implementació de nous formats periodístics, a més de contemplar la publicació d’articles. En aquest entorn, s’han treballat capacitats com l’adaptabilitat, la creativitat i la producció multimèdia, imprescindibles per mantenir la rellevància dels professionals dels mitjans.

El projecte AMIC-UdG s’inscriu plenament en una proposta docent innovadora en el camp dels estudis en comunicació que parteix de la interrelació entre mitjans i universitat per adaptar els continguts mediàtics i la formació dels futurs professionals a les tendències més actuals.

Redactors de la revista Esguard
En el marc de la mateixa assignatura, aquest curs també s’ha dut a terme un projecte amb la revista Esguard. Trenta-set alumnes han participat en el procés d’edició d’aquesta publicació nadiua digital i multimèdia i han redactat continguts que es publicaran properament.

Els reportatges s’elaboren com un producte multimèdia, i tenen com objectiu analitzar l’afectació de la Covid 19 en diferents organitzacions culturals de la ciutat de Girona i de Salt: Temporada Alta, La Mirona, La Planeta, Museu del Cinema, Museu d’Història de la Ciutat, Museu d’Història dels Jueus i Centre Bonastruc ça Porta, Àrea de Cultura de l’Ajuntament de Girona, Casa de Cultura de Girona i Bòlit Centre d’Art Contemporani.

Un objectiu col·lateral del projecte ha estat implicar directament els estudiants de la Universitat de Girona en el teixit cultural de la ciutat i, alhora, transferir i aplicar el coneixement acadèmic en realitats de proximitat en un context molt complicat provocat per la pandèmia.