Universitat de Girona

Biòlegs de la UdG col·laboren amb el sector pesquer per protegir el corb marí emplomallat

El projecte DESMARES II està liderat per un equip del Grup de Recerca en Biologia Animal. Els científics pretenen reduir les captures accidentals de corb marí emplomallat a la costa catalana i valenciana, Illes Balears i Múrcia i, alhora, incrementar la sostenibilitat del sector pesquer.

“Pesca artesanal sostenible en àrees protegides: col·laboració del sector pesquer en la conservació de el corb marí emplomallat (DESMARES II)” és el nom del projecte de recerca que s’ha iniciat aquest mes de desembre sota el lideratge dels investigadors del grup de recerca en Biologia Animal de la Universitat de Girona (UdG), Carles Tobella, Margarida Casadevall i Josep Maria Bas.

L’equip científic se centrarà en el paper del corb marí emplomallat, una espècie protegida i vulnerable que podem veure en gran abundància a la nostra costa a l’estiu. Es tracta de reduir les captures accidentals d’aquestes aus i, alhora, disminuir els problemes que generen a les jornades de pesca. D’una banda, els ocells es poden quedar enganxats a les xarxes i morir ofegats, sobretot, els més joves i inexperts. Aquests accidents perjudiquen la protecció de l’espècie i atribueixen una etiqueta de baixa sostenibilitat al sector pesquer. I, d’altra banda, encara que no és gaire freqüent, el corb marí pot robar o malmetre peixos capturats a les xarxes.

El Mediterrani com a camp de treball
El projecte parteix de l'objectiu general d'incrementar la sostenibilitat de la pesca artesanal i proveir, als organismes gestors, d'informació útil per a poder prendre bones decisions de conservació. La costa catalana i valenciana, Illes Balears i Múrcia són els punts de la península on l’equip de la UdG realitza el seu treball de camp.

A més de disminuir les captures accidentals, l’equip de biòlegs vol conèixer la comunitat de peixos litorals a través de la dieta de el corb marí emplomallat. Fins a finals de l’any que ve, els científics també detectaran i descriuran les àrees d'interacció d’aquests ocells i les barques de pesca artesanal mitjançant el marcatge dels ocells amb dispositius GPS i identificant les àrees utilitzades pels pescadors.

Finalment, s'analitzaran els paràsits que estan presents a l'estómac dels corbs marins perquè els peixos que consumeixen en són portadors. Sovint, l’ocell és l'hoste definitiu d'aquests paràsits i, per tant, contribueix a tancar-ne tot el cicle biològic. Aquest fet pot tenir un doble impacte: els paràsits poden afectar la salut del corb marí i, al mateix temps, l'au contribueix a mantenir el cicle de vida complert dels paràsits en espècies de peixos costaners, sovint d'interès comercial.

DESMARES II pretén estendre ponts amb el sector pesquer: recollirà les seves inquietuds i generarà sinergies per aconseguir un benefici mutu. Per això, els investigadors de la UdG detectaran àrees de risc i interacció entre el corb marí i les xarxes de pesca fixes, realitzaran proves de mitigació, observaran quins animals interactuen amb les xarxes i descriuran l'hàbitat usat per pescadors i aus pel que fa a tipus de fons i comunitat piscícola. Tota aquesta informació es transferirà a les administracions gestores de les àrees protegides per contribuir a la preservació d’aquest ocell.

Gros o emplomallat?
A casa nostra, existeixen dues espècies de corb marí: el gros i l’emplomallat. L’emplomallat viatja a la costa catalana a l’estiu després de criar, majoritàriament, provinent de les Illes Balears. A la Costa Brava també neixen nous individus d’unes 50 parelles i això fa que els puguem veure tot l’any. En canvi, el corb marí gros es reprodueix al nord i centre d’Europa durant la primavera i estiu, i el podem veure a Catalunya durant l'hivern. Aquesta espècie es mou per mar i rius mentre que, l’emplomallat, habita exclusivament en l’entorn marí.

El projecte DESMARES II està finançat per la Fundació Biodiversitat a través del Programa pleamar amb Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP). Aquest programa dona suport al sector pesquer i aqüícola en la seva aposta per la sostenibilitat i el seu compromís amb la protecció i conservació de la biodiversitat i el patrimoni natural. DESMARES II continua un projecte anterior, DESMARES, finançat pel mateix organisme, i del que properament es faran públiques les primeres conclusions. La UdG compta amb la col·laboració i suport de 25 entitats. Entre d’altres, participen al projecte Guillem Arrufat i Pep Arcos (SEO/Birdlife) i Toni Lombarte (ICM-CSIC).