Universitat de Girona

El Campus Alimentació reflexiona sobre les "fake news"

Experts del món de la comunicació i de l'alimentació comparteixen les seves reflexions a l'entorn de la desinformació, en un seminari online amb 150 assistents.

Més de 150 persones han seguit en línia el seminari “Les “fake news” en l’àmbit de l’alimentació: com podem combatre la desinformació i gestionar el coneixement”, organitzat pel Campus Alimentació i Gastronomia i la Càtedra de Gastronomia, Cultura i Turisme Calonge-St. Antoni aquest 10 de desembre. La jornada ha comptat amb la participació d’experts en l’àmbit de l’alimentació i la comunicació.

La directora científica de l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA), Marta Hugas, ha presentat les lliçons apreses i les estratègies de la seva institució per contrarestar la desinformació. La coordinadora de Maldita Ciencia, Rocío Pérez Benavente, ha compartit els aprenentatges adquirits durant la pandèmia a partir de la verificació de les diferents notícies falses que circulen de mòbil a mòbil. Per la seva part, la delegada del rector per la Promoció i Divulgació i Directora de la Càtedra de Cultura Científica i Comunicació Digital de la Universitat de Girona, Sílvia Simon, ha exposat diverses experiències endegades des de la UdG en aquest àmbit.

Posteriorment, a la taula rodona, diferents professionals vinculats amb l’àmbit de l’alimentació han explorat les vies per incrementar l’impacte del coneixement a les xarxes socials i han valorat possibles mecanismes de participació a l’abast dels diferents agents de l’ecosistema innovador. Aquest debat ha comptat amb la participació de la directora executiva de la Fundació Triptolemos pel desenvolupament del sistema alimentari, Yvonne Colomer, que ha aportat la perspectiva de la recerca i la innovació i ha introduït la Declaració de la seva institució a l'entorn de les notícies i recomanacions falses a l’àmbit alimentari.

També en el marc de la taula rodona, el cap de comunicació del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya, Isaac Salvatierra, ha explicat els canvis en l’estratègia de comunicació del DARP per arribar a tots els públics aixó com el projecte “Canal Aliments”. El gerent de l’Associació Catalana d’Innovació del Sector Carni Porcí INNOVACC, Eudald Casas, ha compartit la necessitat de transparència i de treball constant per lluitar contra la desinformació des del sector agroalimentari, Finalment, el periodista i crític gastronòmic Salvador Garcia-Arbòs ha qüestionat l’origen i les motivacions de les fake news. El debat ha estat moderat per la directora de la Càtedra de Gastronomia, Cultura i Turisme Calonge – Sant Antoni, Dolors Vidal.

La directora del Campus Alimentació i Gastronomia de la UdG, Carmen Carretero, ha conclòs la jornada i ha destacat la necessitat d’impulsar, des de la universitat, un pensament crític per formar a ciutadans i formadors. Carretero ha remarcat el missatge que només des de la formació es poden combatre les informacions falses.