Universitat de Girona

Nou personalitats del món de l'esport debaten sobre els Jocs Olímpics i el seu impacte social

Entre els ponents de la tercera edició destaquen el president del Comitè Olímpic Espanyol Alejandro Blanco, els triatletes Carolina Routier i Mario Mola, i el catedràtic Conrad Vilanou, entre d’altres

La Càtedra d'Esport i Educació Física – Centre d'Estudis Olímpics de la Universitat de Girona presenta tot el programa de la tercera edició del Seminari d’Educació i Olimpisme, que tindrà lloc el dissabte 3 d’octubre a la sala de socis del Club Natació Banyoles. Com a novetat, totes les conferències es podran seguir en directe a través del seu canal de Youtube. Aquesta edició, que té com a principal objecte d'estudi la transcendència dels Jocs Olímpics en la transformació de la societat, comptarà amb tres ponències i una taula rodona en les quals hi participaran experts provinents diferents àmbits -política, història contemporània, gestió esportiva, entrenament esportiu- com el catedràtic i investigador Conrad Vilanou (Universitat de Barcelona), el president del Comitè Olímpic Espanyol Alejandro Blanco, l’exalcalde de Banyoles l’any en què es van celebrar els JJOO de Barcelona’92 Joan Solana, entre d’altres entrenadors i esportistes d’elit.

El seminari es dirigeix principalment a mestres, professors, estudiants de grau, màster o doctorat, així com a investigadors, entrenadors i professionals del món de l’esport, filosofia, història contemporània o sociologia, ja que s’abordarà des d'una perspectiva transversal.

Durant la jornada es mirarà enrere en el temps, contextualitzant històricament passades edicions dels Jocs Olímpics per tal de desvetllar quina ha estat la seva influència en la societat del moment i l’herència que han deixat. Especial atenció es posarà en els JJOO de Barcelona’92, en l’impacte que van tenir en tots els àmbits de la societat catalana, i sobretot a Banyoles, subseu dels JJOO’92 en l’especialitat de rem. Tot això sense deixar de banda la situació excepcional del present amb la COVID-19, intentant descobrir què s’amaga darrere la suspensió dels JJOO de Tókio’20 i com s’afronta el futur en un context d’incertesa. La taula rodona amb esportistes olímpics, analitzarà com és la vida de l’esportista més enllà de l’esport i de quina manera s’han adaptat a la situació de pandèmia.

Les inscripcions són gratuïtes i estan obertes fins el 30 de setembre. Les persones interessades poden reservar la seva plaça a l’apartat d’inscripcions de la pàgina web del Seminari:

La tercera edició del seminari començarà el dissabte 3 d’octubre a les 9:00 h al Club Natació Banyoles amb la recollida de material dels inscrits i l’acte d’inauguració del seminari. La primera conferència de les jornades (10 h) anirà a càrrec de Conrad Vilanou, catedràtic del departament de teoria i història de l’educació de la Universitat de Barcelona. Investigador principal del grup de recerca en pensament pedagògic i social de la UB i autor d’una extensa bibliografia, Conrad Vilanou obrirà el seminari amb la conferència L’Olimpisme, entre ahir i avui: una religió postmoderna en temps posthumanistes, una xerrada destinada a tota aquella persona interessada en el món de l’olimpisme i la seva història, en què es farà un repàs històric exhaustiu a l’evolució i l’herència dels Jocs Olímpics moderns. Tot seguit, tindrà lloc la ponència de Joan Solana, escriptor i polític català, professor de literatura, alcalde de Banyoles de 1991 a 1999 i director dels programes olímpics de Banyoles, on parlarà des de la seva privilegiada experiència del procés de transformació de la ciutat de Banyoles, subseu olímpica de rem, arrel dels JJOO de Barcelona’92 (12 h).

A la tarda tindrà lloc la conferència d’Alejandro Blanco (16 h). President del Comitè Olímpic Espanyol i de la candidatura de Madrid als Jocs Olímpics de 2020, Alejandro Blanco parlarà de l’impacte de la Covid-19 en els JJOO que s’havien de celebrar a Tokio aquest darrer estiu. De quina manera ha afectat la preparació dels Jocs Olímpics, com s’ha viscut des de dins? La jornada de dissabte continuarà a les 17:30 h amb la taula rodona La vida més enllà de l’esport, moderada per Pere Hidalgo, professor associat de la UdG i coordinador del Centre d’Estudis Olímpics de la UdG. En la taula rodona hi participaran destacats esportistes com l’exremer participant a quatre JJOO i plata a Los Angeles’84 Fernando Climent, l’atleta olímpica i campiona d’Espanya Esther Guerrero i el seu entrenador Joan Lleonart, els triatletes olímpics i guanyadors de diferents campionats d’Espanya i del Món Carolina Routier i Mario Mola, i l’exatleta amb més participacions en Jocs Olímpics (en set ocasions) Jesús Ángel García Bragado. Al finalitzar la taula rodona (19:30h), es faran les conclusions del seminari i la cloenda.

Edició marcada per la COVID-19

L’edició d’enguany està especialment condicionada per l’evolució de la pandèmia de la COVID-19. És per això que l’organització ha optat per un format semi-presencial. Per una banda, es podrà assistir presencialment, respectant la normativa actual (mascareta obligatòria, aforament limitat de la sala, mesures higièniques, distància de seguretat...). A l’hora d’efectuar la inscripció s’ha d’especificar si es vol assistir presencialment i a quines conferències es vol assistir per tal de controlar l’assistència. Per altra banda i com a novetat d’aquesta tercera edició, es podrà seguir en directe a través del canal de Youtube de la Càtedra d’Esport i Educació Física UdG.