Universitat de Girona

L’investigador Albert Poater estudia com aturar la COVID-19

El professor Serra Húnter de l’Institut de Química Computacional i Catàlisi (IQCC) de la Universitat Girona, Albert Poater, està cercant quin pot ser el mètode per frenar l’activitat de la COVID19 a través de fàrmacs, ja que actualment no hi ha tractaments terapèutics específics i efectius per lluitar contra aquest virus. Es basa en la proteasa COVID (SARS-CoV-2 MPRO), en relació al seu bloqueig per inhibidors.

Amb el ja comprovat rendiment particularment reeixit per substrats derivats d'alfa-cetoamida de Hilgenfeld i col·laboradors, s’ha aconseguit racionalitzar el mecanisme d'aquesta tipologia d'inhibidors del COVID. Després de la caracterització biològica, aquí els càlculs no només permeten explicar com l'inhibidor produeix una interacció termodinàmicament favorable, sinó també com assolir-la cinèticament. En aquest context, el paper de la histidina més pròxima on es produeix la formació de l'enllaç carboni-sulfur ha resultat clau per explicar com es produeix la transferència de protó associada a tal procés. Un simple anell de 5-membres capaç de ser el motor per facilitar tal procés. I això anima a buscar nous inhibidors, en altres paraules fàrmacs per tal de lluitar davant l’acció del virus, i sense efectes secundaris pels humans.

Aquest projecte s’emmarca en un projecte més ambiciós que va rebre hores de computació al superordinador MARENOSTRUM de Barcelona a finals de juny, del qual els principals investigadors colíders del projecte són: Albert Poater, Javier Iglésias, Miquel Solà, Sílvia Osuna, Lluís Blancafort i Sílvia Simon per la Universitat de Girona; Jordi Poater de la Universitat de Barcelona (UB); i Luis Miguel Azofra de la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC).

Aquesta primera publicació ha estat acceptada a la prestigiosa revista de l’American Chemical Society The Journal of Physical Chemistry Letters: https://0-pubs-acs-org.cataleg.udg.edu/doi/10.1021/acs.jpclett.0c01828