Universitat de Girona

La UdG dissenya tres itineraris digitals per descobrir el patrimoni a l’entorn de rius i recs

Els recorreguts són fruit d’una recerca que ha permès detectar 117 elements patrimonials –naturals i culturals– inventariats al Baix Ter. El projecte compta amb finançament europeu i també han participat universitats de les ciutats europees de Leiden, Brighton i Venècia.

Leiden (Holanda), Manchester (Regne Unit), Venècia (Itàlia) i Girona són quatre regions europees que comparteixen una singularitat: s’ubiquen en entorns geogràfics on la presència de cursos d’aigua naturals o artificials és considerada un actiu patrimonial. Per això, quatre universitats europees han fet una recerca conjunta amb l’objectiu de generar coneixement i posar en valor aquest patrimoni històric, natural i cultural vinculat a rius, rieres, recs i canals.

A partir de l’inventari de diversos elements patrimonials, la Universitat de Leiden, la Universitat de Brighton, la Universitat Ca’Foscari i la Universitat de Girona han dissenyat itineraris digitals que permeten descobrir el valuós patrimoni que acompanya els cursos d’aigua. En concret, s’han fixat en els cursos d’aigua de caràcter secundari perquè segons la investigadora principal del projecte a la UdG, Anna Ribas, aquests “no han rebut, sovint, ni l’atenció ni la promoció que es mereixen”.

117 elements patrimonials inventariats al Baix Ter
Investigadors del Departament de Geografia de la Universitat de Girona han centrat la seva mirada en el Baix Ter (Girona) i, específicament, en els recs de Sentmenat, del molí de Pals i del Ter Vell. En total, s’han inventariat 117 elements patrimonials d’interès i s’ha dissenyat un itinerari de descoberta per a cadascun dels recs.

Els itineraris es poden recórrer a peu o en bicicleta i permeten contemplar el paisatge i el ric patrimoni cultural i natural –tangible i intangible– que es troba al llarg del seu traçat. Els recorreguts mostren el patrimoni històric vinculat als recs (molins, rescloses, safareigs, etc.) i el seu entorn i també altres elements culturals: des d’obres pictòriques, fins a cançons o esdeveniments del territori. Per exemple, en el cas de l’itinerari del canal de Sentmenat, l’usuari podrà descobrir quadres de Lluís Roura (Sant Miquel de Campmajor, 1943) i José Maria Mascort (Barcelona, 1890-1947), la processó de Verges o cançons com País petit de Lluís Llach (Girona, 1948) o Quan dic l’Escala de Josep Tero (L’Escala, 1951).

El projecte “European Waterways Heritage: Re-evaluating European Minor Rivers and Canal as Cultural Landscapes (EUWATHER)” ja ha finalitzat i ha estat possible amb el finançament del programa europeu CH-JPI Heritage Plus. La informació generada es troba disponible a la pàgina web de Waterways Explorer mentre que els itineraris interactius es poden descarregar a la plataforma izi.TRAVEL. Els investigadors de la UdG esperen que aquesta iniciativa estimuli futures intervencions, més completes i profundes, per part dels agents socioeconòmics locals.

TV3 ha emès un reportatge al TN Comarques el 15 de gener de 2018.