Universitat de Girona

La Generalitat premia Dolors Vidal per la seva trajectòria en l’àmbit del turisme

La professora i investigadora de la Universitat de Girona (UdG) Dolors Vidal i Casellas ha rebut la Medalla al Millor Projecte de Coneixement i Recerca, que reconeix el seu esforç i dedicació en la promoció del turisme.

El Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya ha atorgat la Medalla del Turisme a Catalunya a la professora de la Universitat de Girona (UdG) Dolors Vidal i Casellas, per la seva trajectòria en aquest sector. Els guardons del turisme a Catalunya, decidits per un jurat integrat al Consell de la Taula del Turisme de Catalunya i diferents persones expertes, s'han lliurat aquest dijous dia 10 de gener.

Els premis tenen com a objectiu reconèixer l'esforç i la dedicació en favor del turisme i ser un instrument per estimular comportaments professionals i actuacions que col·laborin a millorar la imatge turística de Catalunya i dels serveis turístics. Concretament, la Medalla del Turisme de Catalunya és el reconeixement a les persones que amb el seu esforç i dedicació han contribuït de manera especial a la promoció del turisme prestant serveis destacats al sector, en qualsevol del seus aspectes o modalitats, o bé contribuint amb el seu exemple professional i cooperació als interessos turístics de Catalunya i al posicionament internacional com a destinació turística. Dolors Vidal rebrà la Medalla al Millor Projecte de Coneixement i Recerca.

A més de la professora de la UdG, també s’han reconegut amb el Diploma Turístic de Catalunya l'Ajuntament d'Aitona pel projecte ‘Ruta de la flor del presseguer’, l'Associació Turisme Garrotxa, l'Associació de Càmpings de Girona, i l’hotel i restaurant Cal Llop de Gratallops.

Passió i entrega

Dolors Vidal i Casellas va ser una de les primeres professores contractades per l’Escola Oficial de Turisme de Catalunya. Des d’aquell 1989 de fa 30 anys, ha dedicat la seva carrera docent, de recerca i de transferència a donar valor al Patrimoni Cultural en l’àmbit del turisme i a conceptualitzar el Turisme Cultural. Ha viscut aquesta activitat amb passió i entrega i és considerada la pionera en l’estudi del turisme cultural a l’Estat espanyol.

Es va llicenciar el 1979 en Filosofia i Lletres (secció Història de l’Art) a la Universitat Autònoma de Barcelona. La seva primera formació lligada al turisme la va fer a ESADE en un programa sobre gestió d'institucions artístiques i culturals el 1988. A partir de la seva dedicació al turisme va obtenir la titulació de Ingénierie du Produits Touristiques per la Université de Toulouse-Le-Mirail. La seva formació acadèmica oficial culmina amb la Tesi Doctoral que presenta a la Universitat de Girona sota el títol “L'imaginari monumental i artístic del turisme cultural: El cas de la revista Barcelona Atracción".

En els primers estudis de turisme (TEAT) va impartir les assignatures d’Història de l’Art. Quan la formació turística va entrar a la universitat (1996), Vidal va influir en la inclusió d’un apartat explícit de Patrimoni Cultural en les matèries troncals del nou títol de Diplomat en Turisme. Així mateix va participar en l’elaboració del llibre blanc pels estudis de Grau en Turisme encarregat per l’ANECA (2004).

El seu vessant professional l’ha dut a organitzar i impartir un important nombre de cursos i programes de reciclatge per a Guies intèrprets de tot Catalunya. Aquesta especialització també l’ha fet membre del tribunal de les Proves d'habilitació de Guies Intèrprets de Turisme de Catalunya organitzades per la Generalitat de Catalunya des de l’any 2000. Igualment va ser comissària de diverses exposicions per mostrar les polítiques turístiques i culturals.

Durant la seva etapa de Degana de la Facultat de Turisme de la UdG (2012-2016) va facilitar i impulsar el creixement en contactes d’intercanvis que van cristal·litzar en diversos acords de dobles titulacions sobretot per els dos màsters oficials (Màster en Turisme Cultural i Màster en Direcció i Planificació del Turisme) amb Colòmbia, Brasil, Moldàvia, Geòrgia i Azerbaidjan. Ha participat, en alguns casos com investigadora principal, en diversos projectes finançats per l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament (AECID).

Actualment és la responsable del grup de recerca del Laboratori Multidisciplinari de Recerca Turística i directora de la Càtedra de Gastronomia, Cultura i Turisme Calonge i Sant Antoni.