Anar al contingut (clic a Intro)
UdG Home UdG Home
Tancar

Mediación Cultural en el espacio Museístico

Tesi doctoral d'Élisabeth Laliberté De Gagné: "Mediación Cultural en el espacio Museístico: Un enfoque cooperativo para alumnado de Educacion Secundaria. Aproximación a dos casos de estudios en Quebec y Cataluña". Direcció: Dra. Dolors Cañabate ortiz. Departament de Didàctiques Específiques.

Aquesta recerca és el resultat d'una recerca personal que es centra en la possibilitat d'implementar i analitzar una experiència de mediació amb estudiants de secundària en un museu, a través d'experiències d'aprenentatge cooperatiu i constatar la idoneïtat de les estratègies cooperatives a l'àmbit d'educació i museus.
Concretament, aquest estudi parteix de la relació dels adolescents amb l'espai cultural i museístic, així com en la transformació de la seva visió sobre les obres artístiques a través d'un enfocament educatiu, innovador, involucrant tècniques d'aprenentatge cooperatiu. El nostre objectiu és crear un espai de discussió i intercanvi tenint en compte les problemàtiques que afecten els adolescents i posant a disposició eines reflexives que permetin als participants apropiar-se de les obres i de l'entorn artístic. Aquest projecte emfatitza al rol actiu dels estudiants en actors en lloc de limitar-se a simples observadors de les exposicions artístiques.
La tesi que aquí es presenta vol demostrar com l'aprenentatge cooperatiu, com a mètode actiu d'aprenentatge utilitzat des de l'educació formal, es pot adaptar a l'espai museístic i desconstruir les idees preconcebudes dels adolescents davant de les obres d'art, a través d'experiències vivencials en un espai d'art, concretament en un museu. A més, essent el nostre estudi de cas comparatiu, volem observar si el marc propi dels dos territoris (Quebec i Catalunya) modifica la recepció de l'alumnat respecte al format de les activitats, i discernir les possibles similituds o diferències.
Es tracta, doncs, d'una investigació emmarcada en un mètode de tipus etnogràfic interpretatiu, habitualment identificat amb perspectives qualitatives, naturalistes o humanistes i participatiu. Es fa servir un enfocament inspirat en l'etnografia. La tesi acumula una gran quantitat de dades en forma de notes escrites, documents audiovisuals, qüestionaris, etc.
A partir de l'observació participativa, l'enregistrament i la transcripció de les sessions es fa l'anàlisi de les dades i la interpretació.
Els resultats mostren com la perspectiva de la mediació concretada en estratègies cooperatives ha contribuït a crear una relació diferent amb la institució museu i amb la creació artística pròpia. Independentment de l'origen sociocultural (Quebec o Catalunya), les estratègies d'aprenentatge cooperatiu han permès contribuir significativament a construir una relació més reflexiva amb la creació artística, així com crear un entorn propici perquè els estudiants estableixin connexions entre les obres i la seva pròpia cultura i experiències viscudes. Els resultats demostren una ampliació de la visió dels adolescents sobre l'experiència del museu, permetent-nos comprendre els problemes i els impactes de l'enfocament pedagògic proposat i obrir noves línies de recerca.