Estudi de l'impacte d'UGT2B17 i PD-1

Tesi doctoral de Nazly Yesenia Santos Carvajal: "Estudio del impacto de UGT2B17 Y PD-1 en el trasplante alógenico de progenitores hematopoyéticos a partir de donante emparentado HLA idéntico". Direcció: Dr. David Gallardo Giralt. Departament de Ciències Mèdiques

Estudi de l'impacte d'UGT2B17 i PD-1 en el trasplantament al·logènic de progenitors hematopoètics (alo-TPH) a partir de donant emparentat HLA idèntic. Diversos factors genètics poden afavorir l'aparició de la malaltia de l´empelt contra l´hoste (MECH), malgrat la compatibilitat de l'HLA entre donant-receptor; aquesta tesi per publicacions, explora el paper de la disparitat en el antígen menor d'histocompatibilitat (AMiH) UGT2B17, la principal enzima involucrada en la glucuronització de la testosterona i, els polimorfismes (SNPs) de Programmed cell-death 1 (PD-1), gen que codifica molècules coinhibidores de receptors de la resposta immune, capaços de modular la capacitat aloreactiva davant de les disparitats d'AMiH, l'activació de PD-1 desencadena la inhibició de l'activació dels limfòcits T (tolerància immune), això podria traduir-se en incidència variable d' MECH, supervivència global (SG), supervivència lliure de progressió (SLP) o recidives. Els resultats suggereixen que, la disparitat d'UGT2B17 té un impacte negatiu al alo-TPH de donant HLA idèntic quan el donant és home, donat que la incidència de la malaltia empelt contra l´hoste aguda severa en parelles amb la disparitat de UGT2B17 va ser significativament elevada, traduïnt-se en una pitjor supervivència global en el grup de pacients amb la disparitat UGT2B17. Adicionalment, el genotip de PD-1 juga un paper important en el desenvolupament de la malaltia empelt contra l´hoste en pacients sotmesos a alo-TPH de donant emparentat HLA idèntic, donat que a l'estudi es va detectar un increment del risc malaltia empelt contra l´hoste aguda graus II a IV en pacients que van rebre empelts de donants homozigots per a al·lels idenficats como d´alt risc en l´anàlisi multivariant.

Lectura de la tesi: 29/11/2022, Sala de Graus de la Facultat de Medicina (informació extreta de l’Agenda activitats de la web Escola de Doctorat)