Tres articles d'anàlisi bibliomètrica sobre l'aplicació de la teoria de dades composicionals (CoDa)

Tesi doctoral de Carolina Navarro López "Three bibliometric analysis articles on the application of compositional data theory (CoDa) in the social science ". Direcció: Dr. Salvador Linares Mustarós i Carles Mulet Forteza. Departament d'Empresa

L'anàlisi de dades composicionals és una metodologia de recent aplicació amb grans possibilitats d'expansió a múltiples disciplines científiques.
La present tesi doctoral pretén ajudar a la difusió i a la transferència de coneixement sobre la importància adquirida en l'aplicació de la metodologia CoDa en les diferents categories de recerca, oferint informació sobre l'estat actual d'aquestes, els possibles col·laboradors i els temes candents. En conseqüència, es proporcionarà orientació rellevant als investigadors que desitgin desenvolupar futures recerques en aquesta disciplina.
Amb tal motiu, s'ha dut a terme una anàlisi de diversos aspectes imprescindibles per a oferir un cos realista de l'avaluació i ús d'aquesta tècnica en les diferents categories científiques indexades en la Web of Science (WoS) des de 1982 fins a 2022.D'aquesta manera, al llarg de les publicacions s'han anat destacant dades tan significatives com les universitats més productives, els autors més influents, ho temis que comencen a ser rellevants, entre altres aspectes, amb la finalitat d'oferir una informació més precisa a la comunitat científica. D'altra banda, i amb la finalitat de presentar nous coneixements relacionats tant amb les dades composicionals com amb la bibliometria, en la present tesi s'ha proposat un nou mètode d'anàlisi bibliomètrica a través de tècniques avaluatives relacionals per a proporcionar major claredat tant en les anàlisis realitzades com en els aspectes estudiats.
Les conclusions obtingudes en els tres articles estan associades a la investigació bibliomètrica sobre l'aplicació de la metodologia CoDa i basades en els documents publicats per John Aitchinson (1982, 1986), així com la seva aplicació específica en el camp de les ciències socials.
En el primer article, A bibliometric analysis of the 35th anniversary of the paper "The Statistical Analysis of Compositional Data de John Aitchinson (1982), es va realitzar una anàlisi bibliomètrica exhaustiva de l'esmentat document.
Pel que fa al segon article, "The statistical análisis of compositional data of John Aitchinson (1986): A bibliometric overview", es va realitzar una anàlisi bibliomètrica de totes les publicacions que han citat el llibre.
Finalment, en el tercer article, "Research Progress in compositional data in Social Science. A bibliometric analysis", es van analitzar els principals indicadors en l'àrea específica de les ciències socials.
D'aquesta manera, es pot observar com la recent aplicació de la metodologia basada en l'anàlisi composicional de dades ha està brindant l'oportunitat que els estudis abordin les necessitats i objectius més demandats i necessitats per la societat actual i per les institucions a nivell internacional.