Valoració dels canvis que pateix la uretra durant l'embaràs

Tesi doctoral d'Alícia Carrera Boix: "Valoració dels canvis que pateix la uretra durant l'embaràs objectivats per ecografia 2D i la relació d'aquests amb l'aparició d'incontinència d'orina en la gestació". Direcció: Dr. Rafel Ramos i Blanes. Departament de Ciències Mèdiques

La incontinència urinària (IU) és una disfunció que té un impacte molt negatiu sobre la qualitat de vida de les dones que la pateixen: baixa autoestima, vergonya, restricció de contactes socials, etc. S'han descrit diferents factors implicats en el desenvolupament d'aquesta disfunció, essent-ne l’embaràs i el part uns dels principals. Durant l'embaràs, 4 de cada 10 dones desenvolupen IU, i el que encara és més rellevant: patir aquest problema en la gestació és un factor de risc important en la persistència de la IU després del part. També s'ha vist que les dones amb major grau d'IU (moderada/greu/molt greu) tenen més afectació en la seva qualitat de vida.

L'objectiu principal d'aquesta tesi era avaluar si en el primer trimestre d'embaràs hi ha trets diferencials identificables que ens permetessin discriminar quin grup de dones gestants tindria més risc de desenvolupar IU moderada/greu al llarg de l'embaràs. Amb aquesta finalitat hem dissenyat un estudi de cohorts prospectiu amb 152 gestants nul·lípares reclutades a l'Hospital de Santa Caterina de Salt entre els anys 2018 i 2020. A les gestants se’ls va valorar una sèrie de variables clíniques i ecogràfiques tant en el primer com en el tercer trimestre. Les variables clíniques eren: ètnia, edat, hàbit tabàquic, nivell d'estudis, IMC i puntuació del qüestionari ICIQ-SF. Les variables ecogràfiques, per la seva banda, eren: mobilitat uretral, angle retrovesical en repòs i esforç, longitud uretral en repòs i esforç i gruix esfínter uretral en repòs i esforç.

De totes les variables estudiades en el primer trimestre, la mobilitat uretral (tant valorada per ecografia 2D introital com per transperineal) i l'IMC van ser les que van mostrar associació amb l'aparició d'IU moderada/greu en el tercer trimestre. Així doncs, basant-nos en aquestes variables vam elaborar dos models de predicció d'IU en la gestació: mobilitat uretral introital-IMC i mobilitat uretral transperineal-IMC. Tot seguit vam crear un aplicatiu en línia per a cadascun dels models que ens permetria calcular a l'inici de l'embaràs el risc individual que té cada gestant de presentar IU moderada/greu en el tercer trimestre. D’aquesta manera, en base al risc individual calculat amb l'aplicatiu es podran proposar a cada gestant diferents programes de prevenció primària segons el seu grup de risc (alt, mitjà o baix).