Salut percebuda, patrons d'activitat física i autodescripció física...

Tesi doctoral de Araceli Gonzalez-Lafont: "Salut percebuda, patrons d'activitat física i autodescripció física en una mostra d'estudiants universitaris". Direcció: Dr. Manuel de Gracia Blanco. Departament de Psicologia.

La relació entre la pràctica d'activitat física, alimentació i consum de substàncies en joves universitaris permet establir patrons de vida saludable que poden arribar a millorar la salut en l'edat adulta. L'estudi es va realitzar amb una mostra representativa d'estudiants de la UdG de totes les facultats i graus.

Els resultats mostren que un 30% són sedentaris, un 40% no practica activitat fisicoesportiva, i sols el 50% dels practicants ho fa segons recomanacions de l'OMS. Sols un 26,2% segueixen una dieta adequada segons patrons de la Dieta Mediterrània. Pel que fa al consum de substàncies, un 95% de la mostra consumeix alcohol amb regularitat, sobre tot el cap de setmana, d'aquests un 25% refereix un consum per sobre el llindar de risc, i més del 22% fa consum d'afartament més d'un cop al mes. Un 41% es declaren fumadors habituals, mentre que un 50% de la mostra (homes i dones) consumeix altres substàncies per sobre el llindar de risc, trobant-se el percentatge més gran de consumidors habituals en les facultats de lletres, educació i psicologia.

La majoria d'estudiants (92%) considera que la seva salut és bona, encara que quan se'ls pregunta sobre limitacions físiques o problemes emocionals, la puntuació obtinguda està entorn de la mitjana en salut física i per sota en la mental.
Des d'una perspectiva de gènere, si bé hi ha una relació positiva entre hàbits de vida saludables amb la salut física i mental, aquesta relació és major en els homes que en dones.

Els resultats mostren també que els estudiants que practiquen regularment activitat física tenen un menor risc de consumir substàncies i una millor salut mental.

Lectura de la tesi: 16/12/2020

Consulta la tesi a TDX: http://hdl.handle.net/10803/671067