De les tecnologies d’estalvi energètic a la innovació de productes ecològics

Tesi doctoral de Marc Pons Pairó: "From energy saving technologies to green product innovation: evidence from the european manufacturing survey". Direcció: Dra. Andrea Bikfalvi i Dr. Josep Llach Pagès. Departament d'Organització, Gestió Empresarial i Disseny de Producte

Les indústries verdes constitueixen el centre d’aquesta tesi doctoral així com la comprensió de les seves característiques diferenciadores i dels seus rendiments, tant econòmics com ambientals, quan aquestes apliquen pràctiques verdes.

El focus es posa des de dos punts de vista diferents al voltant d’aquest grup especial d’empreses, primerament des del de la implementació de tecnologies per a l’estalvi d’energia i materials en els processos de producció i, en segon lloc, des de la innovació de nous productes  que tenen un impacte positiu sobre el medi ambient durant el seu ús o bé a l’hora de la seva eliminació.

Aquesta original doble visió abasta dues qüestions socials estratègiques, com ara són el medi ambient i la innovació. El propòsit és els de proporcionar nous coneixements als responsables polítics perquè puguin promoure l’eficiència energètica, la producció verda, o bé la innovació de nous productes verds d’una manera adequada.

Les evidencies que s’exposen estan basades en diferents edicions i submostres de diferents països, principalment l’espanyola, de la European Manifacturing Survey.

Per tal d’assolir els objectius de recerca, els resultats es presenten en forma de cinc estudis que han estat publicats en revistes indexades, un capítol de llibre o presentades en conferències internacionals.

S’han proporcionat dades que descriuen i diferencien les indústries verdes. Alhora, s’han trobat evidències que indiquen que l’ús de tecnologies per a l’estalvi d’energia i materials no tenen una relació clara i significativa amb el rendiment econòmic. D’altra banda, sí que apareix una relació positiva i significativa entre la implementació de les mateixes tecnologies i el rendiment mediambiental de les empreses.

Lectura de la tesi: 07/07/2020

Consulta la tesi a TDX: http://hdl.handle.net/10803/669972