Jocs seriosos a un nou perfil de jugador i a noves temàtiques

Tesi doctoral d' Antonio Rodríguez Benítez: "Serious games for visually impaired players and to promote first-aid protocols". Direcció: Dr. Mateu Sbert Casasayas i Dra. Imma Boada Oliveras. Departament d' Informàtica, Matemàtica Aplicada i Estadística

Els jocs seriosos són jocs que, a més a més d'entretenir, ensenyen o transmeten algun coneixement. S'apliquen en diferents àrees com poden ser la militar, la salut, la indústria, l'educació o la medicina, entre d'altres. Un dels seus principals avantatges és la seva capacitat per recrear escenaris que permeten experimentar amb situacions que d'una altra manera serien impossibles a la vida real a causa de la seguretat, el cost o el temps que requeririen. A més a més, els jocs seriosos milloren el desenvolupament d'habilitats analítiques, espacials, estratègiques o psicomotrius.

Malauradament, tot i els avantatges dels jocs seriosos, encara hi ha certs aspectes en els quals cal més recerca i desenvolupament. D'una banda, hi ha comunitats, com les persones amb discapacitats visuals, que hi tenen moltes dificultats d'accés, ja que la majoria de jocs seriosos es basen en gràfics i experiències visualment immersives. D'una altra banda, encara hi ha temes importants com els protocols de primers auxilis que, tot i haver estat considerats en l'entorn dels jocs seriosos, només han tingut en compte als usuaris experts en la matèria deixant-ne fora altres perfils de jugadors. L'objectiu d'aquesta tesi és ajudar a superar aquestes limitacions i aprofitar al màxim els avantatges dels jocs seriosos. Per assolir aquest objectiu ens hem centrat en dos focus de recerca.

El primer focus de recerca s'ha centrat en com fer els jocs seriosos (i els videojocs en general) més accessibles a persones amb discapacitat visual. Per aconseguir aquest objectiu s'han fet dues contribucions principals. La primera d'elles és un dispositiu per persones amb discapacitat visual que els permet interactuar amb els escenaris virtuals dels videojocs. El dispositiu s'ha dissenyat considerant la usabilitat, l'adaptabilitat i el cost com les seves característiques principals. Respecte a la usabilitat, s'ha agafat com a referència el bastó blanc en ser el dispositiu més utilitzat per desplaçar-se dins del col·lectiu. Per potenciar el realisme s'han integrat unes llibreries de so. Per reduir el cost econòmic s'ha utilitzat Arduino com a base del desenvolupament. El dispositiu es pot adaptar a diferents motors de videojocs. La segona contribució és un joc seriós basat en sons i interacció tàctil amb l'objectiu d'ensenyar el protocol de ressuscitació cardiopulmonar (RCP) a jugadors amb discapacitat visual. El joc, anomenat CPRforBlind, compta amb diferents minijocs inspirats en els diferents passos del RCP proposats pel European Resucitation Council. Les dues propostes s'han provat en situacions reals i s'han obtingut resultats molt prometedors.

El segon focus de recerca s'ha centrat en els jocs seriosos que promouen els primers auxilis i com extendre'ls als jugadors que no són experts en el tema. Per aconseguir aquest objectiu s'ha focalitzat l'interès en els protocols de RCP i el protocol que s'ha d'aplicar a una víctima d'ennuegament. En el context d'aquest segon focus s'han fet tres contribucions. La primera és un estudi de l'impacte que té el gènere de la víctima d'un escenari virtual per practicar RCP en el rendiment del jugador. L'estudi s'ha realitzat considerant estudiants de la Facultat d'Infermeria. Aquests havien de resoldre diferents situacions d'emergències de RCP mentre se'ls hi avaluaven diferents paràmetres de rendiment. Durant l'estudi s'ha vist que el rendiment no es veia afectat pel gènere de la víctima. La segona i la tercera contribució han estat dos jocs seriosos destinats a promoure el protocol de RCP i el d'ennuegaments a usuaris no experts en el tema. Els dos jocs s'han dissenyat com un conjunt de minijocs que reprodueixen els principals passos d'aquests protocols de primers auxilis. Els jocs s'han implementat i avaluat en situacions reals obtenint resultats molt satisfactoris.

Lectura de tesi: 16/06/2020

Consulta la tesis a TDX: http://hdl.handle.net/10803/669833