Investiga

Què és STEM? Acrònim que fa referència a les àrees de Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques (Science, Technology, Engineering and Mathematics)

Què és STE(A)M? L'enfocament STEAM fa referència a la inclusió de les Arts, les Ciències Socials i les Humanitats en l'educació STEM, com a àmbit transdisciplinari, enfocament inclusiu i orientat al futur de l'aprenentatge.

El full de ruta cap a la igualtat de gènere en STEM

L'informe She Figures 2021 mostra que les dones superen en nombre els homes en educació universitària; hi ha cert equilibri de gènere entre els investigadors de doctorat; però persisteixen grans diferències de gènere en camps d'estudi específics, especialment en STEM.  Menys d'un terç dels estudiants de grau en ciències i enginyeria a la UE són dones (31,3%). Tanmateix, la proporció de dones augmenta lleugerament entre els doctorats recentment graduats (38 %), però la bretxa de gènere s'amplia amb l’antiguitat, les dones només tenen el 17,9% del total de càrrecs de professorat en Enginyeria i Tecnologia.

L'Estratègia Europea per a les Universitats, aprovada de la Comissió el gener de 2022, estableix l'objectiu d'abordar la baixa representació de les dones en STEM, a través de un full de ruta d'activitats que abasta les polítiques d'educació i recerca, en concret en dos espais:

1. L'Espai Europeu d'Educació

Dins de l'Espai Europeu d'Educació (EEE), la UE promou l'aprenentatge al llarg de la vida, que abasta des de l'educació infantil fins a l'aprenentatge d'adults i combinant aprenentatge formal, no formal i informal, sent l'equitat una dimensió central de l'EEE.

Amb el Pla d'Acció d'Educació Digital (2021-2027), la Comissió dona suport a iniciatives per abordar la bretxa de competències digitals de gènere en l'educació i formació (Acció 13).

1. L'Espai Europeu de Recerca

La igualtat de gènere és una prioritat per a l'Espai Europeu de Recerca des del 2012. Per fomentar la igualtat de gènere en la recerca, desenvolupament i innovació (RDI), la Comissió Europea defensa un canvi d’enfocament institucional a través de la implementació dels Plans d'Igualtat de Gènere (GEP) a les organitzacions de RDI. Els GEP s'han convertit en un criteri d'elegibilitat per a tots els organismes públics, institucions d'educació superior i organitzacions de recerca, que sol·licitin finançament al programa marc de la RDI, Horitzó Europa.

Des de la CE, s’estan desenvolupant més esforços per donar suport a la igualtat de gènere i la inclusió en RDI Estats membres i parts interessades en el marc de l'Agenda política de l'ERA 2022-2024 (Acció 5).

Cap a un manifest per a l'educació i les carreres STE(A)M inclusives de gènere

El full de ruta per abordar la baixa representació de les dones en STEM inclou la redacció d'un manifest d’universitats amb orientació STE(A)M sobre inclusió de gènere educació i carreres STE(A)M. Durant el darrer trimestre del 2022 es va fer una consulta pública sobre què cal per avançar en la igualtat de gènere en STEM. D’aquesta van sortir recomanacions per institucions educatives i empreses i 5 principis emergents, que són:

1. Igualtat i inclusió
    2. Aproximacions holístiques
    3. Canvis institucionals
    4. Interseccionalitat
    5. Aproximacions interdisciplinàries STEAM

Podeu consultar els detalls a la següent publicació: enllaç.

Per conèixer alguns dels projectes finançats per assolir aquest objectiu:

Si voleu més informació, podeu contactar amb la Secció de Programes Europeus i Internacionals a european.office@udg.edu