Investiga

UE: HE - Participa en el procés de planificació estratègica 2025-2027!

El Pla Estratègic marca les prioritats de finançament pels últims dos anys d’implementació del Horizon Europe a través dels programes de treball i dels tòpics corresponents.

Coincidint amb els Research & Innovation Days, la Comissió Europea ha obert oficialment el nou procés de planificació estratègica pel programa marc Horizon Europe per adoptar el segon Pla Estratègic que cobrirà el període 2025-2027.

De forma similar al primer Pla estratègic que tindrà una vigència fins el 31 de desembre 2024, el segon segueix també un procés de co-disseny i bottom-up, que busca la participació transversal de diferents actors, de tots els sectors, incloent a la ciutadania.

L’objectiu es fixar les prioritats polítiques pel programa i identificar els impactes esperats, l’element central de les prioritats de finançament i que es veuran reflectits en els programes de treball i els tòpics corresponents.

Recordem que els impactes esperats descriuen els efectes a llarg termini de la inversió europea en activitats RDI, a nivell científic, tecnològic, econòmic i social, incloent ambiental (tot i que no la forma com aconseguir-ho, ja que això depèn dels sol·licitats del finançament qui hauran de proposar possibles solucions).

Cal remarcar que la planificació estratègica afecta bàsicament al Pilar II del programa, concretament als sis clústers que financen activitats top-down, amb tòpics predefinits. No obstant, els altres dos pilars i el pilar transversal d’ampliació de la participació i enfortiment de l’ERA (Espai Europeu de la Recerca) també els tenen en compte, per tal d’assegurar sinèrgies entre els diferents components del programa.

Per iniciar el procés, durant el mes de novembre la CE obrirà una amplia consulta publica online que estarà oberta durant 12 setmanes en el portal Have your say.

La preparació del primer esborrany del pla estratègic es farà comptant amb la participació dels estats membres de la UE i serà adoptat el 2024.

Més informació sobre el segon Pla Estratègic 2025-2027 del Horizon Europe