Investiga

Vigilància Tecnològica: Proj. desenv.ecosistema per a fabricació del Vehicle Elèctric i Connectat.

El desenvolupament d'aquest projecte en preveu una inversió total de més de 24.000 milions d’euros en el període 2021-2023, amb una contribució del sector públic de 4.300 milions d'euros, que majoritàriament provindrà dels fons europeus Next Generation i una inversió privada de 19.700 milions d’euros.

Al Consell de Ministres que va tenir lloc el 13 de juliol del 2021, es va declarar com a Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE), el desenvolupament d'un ecosistema per a la fabricació del Vehicle Elèctric i Connectat.

El desenvolupament d'aquest projecte en preveu una inversió total de més de 24.000 milions d’euros en el període 2021-2023, amb una contribució del sector públic de 4.300 milions d'euros, que majoritàriament provindrà dels fons europeus Next Generation, i una inversió privada de 19.700 milions d’euros.

La creació d'ocupació generada pel PERTE podria assolir els 140.000 llocs de treball i la contribució al PIB se situaria entre l'1% i 1,7%. Altres impactes esperats serien assolir el 2023 els 250.000 vehicles elèctrics matriculats i entre 80.000 i 110.000 punts de recàrrega desplegats.

El PERTE es compondrà de dos àmbits de actuació complementària:

1.-Mesures transformadores d'impuls de la cadena de valor del vehicle elèctric i connectat, com a actuacions integrals de la cadena industrial del vehicle elèctric, un pla tecnològic d'automoció sostenible, un programa d'espais de dades sectorials i un programa per integrar la intel·ligència artificial a processos productius.

2.- Mesures facilitadores, com el Pla Moves III, el Moves singulars, la llei de Canvi Climàtic, la regulació de serveis de recàrrega de vehicles elèctrics, el full de ruta del 5G i el seu desplegament, i un pla de formació professional.

L'estructura del PERTE compta amb blocs obligatoris com la fabricació d'equips originals i assemblatge, la fabricació de bateries i equips d'hidrogen, i la fabricació altres components del vehicle elèctric. A més, hi haurà altres actuacions específiques que incloguin connectivitat, microprocessadors, components del vehicle elèctric intel·ligent, i fabricació de sistemes de recàrrega. També hi ha processos transversals relacionats amb la economia circular, la digitalització i la formació de treballadors.

Per al desenvolupament del PERTE i la seva actuació integral sobre tota la cadena de valor cal constituir una agrupació d'empreses amb el menys, cinc empreses, que afecti almenys a dues comunitats autònomes (CCAA), que el 40% de les empreses siguin pimes, que hi hagi una entitat proveïdora de coneixement (R+D+i) i les empreses acreditin inversió pròpia i compromís amb la feina. Està prevista la creació d'una Aliança per al Vehicle Elèctric i Connectat per comptar amb la participació de tots els actors rellevants i garantir un diàleg permanent i on estaran representats els ministeris implicats i la taula d'automoció on hi són presents les associacions representatives del sector de l'automoció, els sindicats i les CCAA.

El Ministeri per a la Transició Ecològica i Repte Demogràfic, va aprovar el 23 de juliol l'Ordre TED/800/2021, per la qual s'aproven les bases reguladores del Programa d'incentius a projectes singulars en mobilitat elèctrica (Programa MOVES Projectes Singulars II), dotat amb 100 milions d'euros i dirigit a la selecció i concessió, en règim de concurrència competitiva, d'ajuts corresponents a projectes singulars i projectes relatius a desenvolupaments experimentals i innovadors, duts a terme al territori nacional, relacionats amb el vehicle elèctric.

La Junta de Govern de l'Ajuntament de Madrid va aprovar el 29 de juliol de 2021, obrir la línia d'ajudes del pla Canvia 360 per instal·lar infraestructures de recàrrega elèctrica.

Els ajuts dirigits a empreses i professionals autònoms contemplen un 70% del cost subvencionable, i per a aparcaments d’ús privat, la cobertura arriba fins al 75% del

despesa. El límit de les ajudes és de 150.000 euros per destinatari i convocatòria. El termini de sol·licitud acaba el 26 de novembre i dona cobertura a totes les instal·lacions realitzades des de l'1 de gener del 2021. Aquesta línia d’ajuts serà complementària i compatible amb les subvencions per a la renovació de vehicles particulars que es habilitarà a principis de setembre.

El 9 de setembre de 2021, l'Ajuntament de Madrid va informar del Pla d'ajudes Canvia 360 per als madrilenys que renovin el seu vehicle per un altre menys contaminant.

L´Ajuntament habilita 5,5 milions d´euros en ajuts. Es podran percebre 6.000 euros per la adquisició d'un vehicle nou ZERO emissions i 3.000 per un ECO, quantitats que s'incrementarien en 2.500 euros addicionals si s'aixafa un vehicle sense distintiu ambiental. Per a la compra de vehicles C es podran percebre 2.500 euros sempre que es lliuri un vehicle “A” per xatarrar.

Per poder sol·licitar aquests ajuts s'estableix com a requisit obligatori estar empadronat a Madrid i pagar l'IVTM a la capital.

Aquests ajuts es podran sol·licitar als concessionaris adherits a Canvia 360 des de principis d’octubre i es disposa d’un mes per poder optar a aquesta convocatòria.

Cotxe Intel.ligent: Podeu consultar tota la informació en el següent enllaç:

Més informació: valoritzacio@udg.edu