Investiga

En un exercici de transparència i davant del retard en l’aprovació del paquet legislatiu del programa Horizon Europe, la Comissió Europea està publicant alguns esborranys dels futurs programes de treball 2021-2022 de diferents clústers del pilar 2.

Aqui hi trobareu el del clúster 6 sobre Alimentació, bioeconomia, recursos naturals, agricultura i medi ambient. L’esborrany està subjecte a canvis.

El context polític en el qual s’emmarca el clúster C6 és contribuir

• als grans reptes globals, concretament als 17 objectius de desenvolupament sostenible de la ONU del 2015 de cares a l’estratègia 2030 de desenvolupament sostenible i a l’Acord de Paris amb accions de mitigació i adaptació al canvi climàtic
  • als objectius establerts per la política agrària comuna i la política pesquera i al pacte Verd Europeu i l’estratègia de la granja a la taula de la industria alimentària.

Tanmateix, els projectes finançats sota el C6 han de contribuir a les següents polítiques de la UE:

• l’estratègia europea de la bioeconomia del 2012 (actualitzada el 2018) i que té 3 pilars d’actuació
    • potenciar tots els sectors industrials que utilitzen els recursos biològics; els projectes de l’H2020 que han obtingut resultats, es podran escalar en l’HEU per posar els resultats a la disposició d’empreses, del mercat, dels ciutadans
    • desenvolupament d’estratègies regionals i nacionals per revitalitzar les estratègies de bioeconomia i desplaçar-les al llarg de tot Europa.
    • (per donar coherència al clúster) Entendre els límits biològics del planeta i com apliquen a la bioeconomia
  • Pla d’acció d’economia circular que es una de les accions que forma part del full de ruta del Pacte verd europeu del 2020 i té dos àmbits d’actuació i incidència
    • Els sectors amb major potencial de circularitat i grans consumidors de recursos naturals (plàstics, tèxtil, electrònica);
    • L’apoderament dels ciutadans per fer factible la transició cap a una economia més circular
  • Estratègia de biodiversitat de la UE del maig 2020: per entendre i recuperar la salut dels ecosistemes i de la biodiversitat, i ampliar i millorar la relació entre la societat i la biodiversitat i els ecosistemes, necessaris pel benestar i manteniment de la economia i l’estil de vida

El Clúster 6 té un pressupost total de 8.952M€ i el seu contingut aglutina algunes àrees de dos reptes socials del pilar III del programa Horizon 2020, concretament el 2 (bioeconomia) i el 5 ( acció pel clima, medi ambient, eficiència dels recursos i matèries primeres) i de l’àrea de Biotecnologia del Pilar II de Lideratge Industrial del mateix H2020.

El C6 respon a set àrees d’intervenció (descrites en el paquet legislatiu 2021-2027 del Horizon) i s’implementarà a través de les convocatòries tradicionals del WP 2021-2022, de 8 parteneriats i 3 missions.

A nivell del programa de treball, el C6 tindrà set Destins que respondran a 6 impactes esperats (descrits en el Pla Estratègic 2021-2024).

Concretament, els sis Destins del Programa de Treball 2021-2022 seran

• D1 Biodiversitat i serveis ecosistèmics
  • D2 Sistemes alimentaris
  • D3 Economia circular i bioeconomia
  • D4 Medi Ambient i zero contaminació
  • D5 Terra, oceans i aigua per acció pel Clima
  • D6 Comunitats rurals, costeres i urbanes resilients, inclusives i saludables
  • D7 Governança innovadora, Observacions ambientals i solucions digitals per donar suport al Pacte Verd Europeu

Un 35% del pressupost de l’Horizon serà destinat a accions relacionades amb el canvi climàtic (adaptació, mitigació i resiliència).

Hi haurà 8 parteneriats (6 Co-finançats entre la CE i els estats membres i 2 institucionals) en 4 àrees, alguns d’ells amb convocatòries previstes pel 2021:

• Medi ambient: Agriculture of Data, Biodioversity
  • agricultura i alimentació: PRIMA, Food Systems, Animals and Health, Agro-ecology Living Labs
  • economia blava: Water4All, Blue Economy
  • bioeconomia circular: Circular bio-based Europe

De les cinc àrees de les missions, hi hauran tres relacionades amb la temàtica del clúster 6, en concret

• Salut del Sol i Alimentació
  • Adaptació al canvi climàtic incloent la transformació social
  • Oceans, Mars, costes i rius saludables

Les missions tindran el seu propi Programa de Treball.

El Programa de Treball 2021-2022 del C6 i les convocatòries 2021 es publicaran entre el final del mes d’abril i mitjans del mes de maig amb tancament al setembre 2021.

Les convocatòries del 2022 obriran a l’octubre 2021 i tancaran al febrer del 2022.

La convocatòria 2021 tindrà un pressupost estimat de 1.800M€ per finançar uns 300 projectes.

Jornada Informativa nacional:  28 o 29/04/2021

Jornada Informativa i brokerage event virtual de la Comissió Europea:  26-28/05/2021

Tallers de preparació de propostes (dirigits a coordinadors): 15 i 21/06/2021

Trobareu l'esborrany Programa de Treball 2021-2022 del Clúster 6 al següent document adjunt