Investiga

UE: HE - Ajuts del Consell Europeu de la Innovació: El Pathfinder

168M€ per finançar tecnologies disruptives amb potencial de donar respostes a reptes globals i crear nous mercats. Termini 19/05/2021

El Pilar III “Europa Innovadora” del Programa Horizon Europe és el més revolucionari dels tres Pilars de l’HE i es pot considerar un mirall del Pilar I d’excel·lència.

Les prioritats de la Comissió Europea per aquest pilar posen èmfasis sobre:

• Innovacions que poden crear mercat, per generar llocs de treball i creixement econòmic
  • Tecnologies Deep-Tech basades en descobriments científics que necessiten un volum gran d’inversió en diners i temps per arribar al mercat.

El Pilar III està dotat amb un pressupost de 13.597M€ repartit entre:

• EIC - Consell Europeu d’Innovació: 74% dedicat a escalar empreses europees amb tecnologia pròpia
  • EEI - Ecosistemes europees d’innovació: 4% per connectar millor els ecosistemes nacionals i regionals d’innovació
  • EIIT - Institut Europeu de la Innovació i Tecnologia: 23% per generar comunitats del coneixement (KICs) que son comunitats verticals que aglutinen els tres sectors, innovació – educació – emprenedoria en àrees escollides per la CE perquè son critiques pel futur de la UE.

Concretament, l’EIC compta amb 3 instruments principals:

• Pathfinder té un 20% del pressupost de l’EIC, per a la generació de tecnologies, amb un TRL 3-4, en consorcis de 3 entitats de 3 paísos elegibles diferents
  • Transition to Innovation té un 7% del pressupost de l’EIC, per fer el pas de la tecnologia al negoci, TRL de 4-5 i BRL (Business readiness level) de 1 a 3; elegibilitat limitada a esquemes FET i ERC-PoC; es poden demanar de forma individual o en consorci de fins a 5 entitats.
  • Accelerator: té un 73% del pressupost de l’EIC per arribar al mercat i escalar el negoci, TRL superior a 5-6, BRL 4-5; dirigit a PIMEs

Tots els ajuts seran gestionats en base a un portafoli de tecnologies i tindran assignats Program managers qui intervindran tan en la fase d’avaluació de propostes com en el seguiment dels projectes finançats.

L’avaluació de propostes tindrà en compte la contribució als objectius estratègic del portofoli de tecnologies.

La primera esquema de finançament de l’EIC, el Pathfinder (anterior FET Open) té com a objectiu donar suport a idees ambicioses per generar noves tecnologies disruptives amb potencial de crear nous mercat i/o adreçar reptes globals.

Característiques principals del Pathfinder:

• es pot sol·licitar per
    • temàtiques obertes bottom-up (Pathfinder Open) o
    • tòpics dirigits top-down (Pathfinder Challanges); per 2021 són els següents:
      • Awarness inside
      • Tools to measure & stimulate activity in brain tissue
      • Emerging Technologies in Cell & Gene Therapy
      • Novel routes to green hydrogen production
      • Engineered living material
    • per ser elegibles, les idees han de complir amb els mateixos “gatekeepers” de la FET-Open
      • radical vision
      • breakthrough technological target
      • high-risk/high-gain Research
    • es treballa amb TRL 3-4 de sortida;
    • consorcis amb minim 3 entitats de 3 països diferents
    • finançament de 3M€
    • es gestionaran per part de Project managers de la CE que aglutinaran un portafoli de projectes que treballaran en àrees similars i tots contribuiran a la generació de la mateixa tecnología
    • hi ha la possibilitat d’obtenir 3 ajuts addicionals de 50k€ cada un per fer activitats vinculades al portofoli i analitzar aspectes que inicialment no estaven previstes en la proposta
    • sol·licitud: màx.17 pàgines (Seccions 1-3)
    • l’avaluació permet una fase contradictòria (4 dies) quan el consorci pot aportar aclariments als comentaris dels avaluadors
    • criteris d’avaluació:
      • Secció 1 excel·lència (“gatekeepers”): 60% i mínim 4/5;
      • Secció 2 impacte (potencial d’innovació i comunicació/disseminació): 20% i mínim 3,5/5
      • Secció 3 implementació (qualitat del consorci, pla de treball i recursos): 20% i mínim 3/5; ja no s’avaluen les estructures de gestió.

Pressupost convocatòria 2021: 168M€

Termini: 19/05/2021, 17:00h

Programa de Treball 2021-2022 de l’EIC adjunt

Model Sol·licitud (Template) adjunt