Institut de Ciències de l’Educació Josep Pallach (ICE)

GID en Investigació Educativa Basada en les Arts

'Creativitat artificial': Formació i creació artística en l'era de les Intel·ligències Artificials.

• Dia: 7 i 8 de juny 2023
  • Lloc: Escola Universitària ERAM
  • Ponents convidats: Marc Alier (LUDO), Daniel Amo Filvà, Arià Paco Abenzoa
  • Organitzen: GID Investigació Educativa Basada en les Arts (Performa) i Playful Living Lab.

La intel·ligència Artificial suposa un canvi de paradigma en totes les nostres àrees de vida: educació, comunicació, creativitat, indústria, medicina... Parafrasejant el títol de la publicació d’Umberto Eco de 1964, el debat es mou entre els ‘apocalíptics’, que subratllen els efectes negatius a nivell ètic, d’automatització de les tasques, destruint llocs de treball, posant en perill l’autoria, etc. i els ‘integrats’, que veuen les possibilitats de democratització de la creativitat, la resolució de problemes complexos, etc. ja sigui de forma autònoma o en col·laboració amb els humans.

Les noves tecnologies, i en particular la intel·ligència artificial, estan canviant dràsticament la naturalesa dels processos creatius, amb un paper cada cop més important en activitats creatives com la música, l'arquitectura, el disseny, les arts visuals o la ciència. Però, concebem aquestes intel·ligències com entitats creatives de ple dret, o només com eines i assistents al servei de la creació humana?

Quines implicacions, reflexions, debats i reptes obre la creativitat computacional en relació a la intencionalitat, la causalitat, el pensament encarnat, la subjectivitat, la capacitat crítica, l’auto-reflexivitat o la consciència? I quin ha de ser el rol de la creació artística i la producció cultural en la reflexió d’aquestes i altres qüestions? Com es posicionen conceptualment i críticament els creadors i creadores en els debats al voltant de les IA en relació a la creativitat, la intel·ligència, la productivitat i la ètica?

• Moderen: Ferran Altarriba Bertran i Carolina Martínez. Dinamització del públic: Ernest Forts. Recull dels debats a les xarxes socials, Judit Vidiella (#creativitatartificial).
  • Relatoria visual: Clàudia Bartroli i Eloi Rocamora (alumnat ERAM)

Programa dia 7 de juny

MATÍ (obert al públic en general)
  • 11:00 Benvinguda als assistents i presentació dels ponents
  • 11:05-11:15 Marc Alier
  • 11:15-11:25 Daniel Amo
  • 11:25-11:35 Arià Paco Abenoza
  • 11:35-12:30 Taula rodona i debat obert al públic
  • 12:30-13:00 Presentació de la relatoria visual.
TARDA (sessió per al professorat ERAM)Demo Toca Toca per veure les diferents possibilitats de les IA (3D, ChatGPT, DALL-E, etc.).
  • 14:30-15:30: Demo Toca Toca per veure les diferents possibilitats de les IA (3D, ChatGPT, DALL-E, etc.).
  • 15:30-16:30: Sessió de treball per recol·lectar exemplars: estudis de cas en els diferents àmbits de creació: escèniques, performance, videojoc, 3D, disseny gràfic…
  • 16:30-18:00: Debat sobre les oportunitats, perills i riscos del seu ús.

Programa dia 8 de juny

MATÍ (sessió per al professorat ERAM)
  • 10:00-13:00: Possibilitats i implicacions educatives. Com integrar les IA a l’aula?
    Marcar un full de ruta per tot el professorat de l’ERAM: avaluació, usos, etc. com ens posicionem a nivell de tota l’escola de com fer-les servir tant de manera creativa com també en el que implica a la hora d’avaluar?
TARDA (sessió per al professorat ERM)
  • 14:30h-15.30- La IA i el cinema (a càrrec de Carolina Martínez):
    Plantejament i debat dels primers problemes que estan apareixent al voltant de la producció cinematogràfica amb IA: la capacitat narrativa de les eines d'AI, l'ús ètic de l'AI, la creativitat, els drets d'autoria, o la redefinició del mateix concepte d'autoria.
    Primers festivals de pel.lícules fetes amb IA, com Runway (USA) i +RAIN Film Fest (Sónar i UPF).
    Projecció d’alguna pel.lícula guanyadora del festival Runway.

performaG!D Investigació Educativa Basada en les Arts, Universitat de Girona Institut de Ciències de l'Educació Josep Pallach ICE, ERAM Escola UniversitàriaPlayful Living Lab