Grup de Recerca en Noves Dianes Terapèutiques

Primera Jornada sobre la malaltia de Huntington a Girona

La unitat de neurociència del grup de recerca Targetslab de la Universitat de Girona, en col·laboració amb la Unitat de trastorn del moviment del servei de neurologia de l’Hospital Universitari Josep Trueta de Girona i de l’hospital Santa Caterina de Salt organitzen, per primer cop, una jornada de divulgació sobre aquesta malaltia degenerativa.

Divendres 24 de febrer a la Sala d’Actes de l’hospital Santa Caterina de Salt tindrà lloc la primera jornada gironina sobre la malaltia de Huntington i serà oberta a tothom.

L’objectiu de la Jornada és donar a conèixer una malaltia neurodegenerativa poc coneguda. Per aquest motiu, els principals investigadors de la universitat i dels hospitals faran un repàs sobre com s’està abordant la malaltia de Huntington a Girona i informaran la població de les línies de recerca que s'estan desenvolupant.

La malaltia de Huntington és una malaltia neurodegenerativa i hereditària. Provoca en les persones afectades moviments anormals, trastorns psiquiàtrics i afectació cognitiva. Té una prevalència d’entre 5-8% per cada 100.000 habitants.

El diagnòstic és basa en tres pilars:  la presència de símptomes suggestius, la història familiar i la confirmació genètica. Tot i que existeixen alguns tractaments farmacològics per controlar els símptomes derivats de la malaltia, a dia d’avui no existeix cap cura. És per això que és imprescindible intensificar la recerca per tal de tenir la oportunitat d’oferir en el futur solucions terapèutiques a les persones afectades.

A TargetsLab-Neurociència estem treballant en diferents línies de recerca amb l’objectiu de descriure noves dianes terapèutiques així com d’estudiar el potencial terapèutic de les diferents estratègies que estem dissenyant.

Per un costat s’està estudiant l’efecte protector que podrien tenir unes molècules que expressen el nostre propi cervell. En col·laboració amb l’Institut de Salut i Recerca Mèdica de França (INSERM) s’han sintetitzat uns anàlegs que milloren aquestes molècules pròpies, per tal de valorar si el seu tractament podria ser eficaç.

Per un altre costat, s’estan estudiant els mecanismes pels quals s’acumula de manera anormal ferro al cervell de persones afectades de la malaltia. Conèixer aquest mecanisme és molt important per tal de dissenyar en el futur estratègies terapèutiques que reduïssin aquests cúmuls de ferro que perjudiquen la correcta funcionalitat del cervell.

I finalment, s’està dissenyant un programa d’exercici físic amb l’objectiu de reduir els nivells inflamatoris que es donen al cervell  dels afectats per així poder millorar la funció motora i cognitiva de les persones malaltes. De moment, s’està en una fase inicial de la recerca. I en aquest punt les investigadores i els investigadors creuen que és molt necessari donar visibilitat a aquesta malaltia per tal de sensibilitzar la societat i promoure la seva recerca.

En la Jornada s’explicarà com es diagnostica la malaltia i quins tractaments existeixen, així com es presentarà la recerca que des de TargetsLab-Neurociència s’està duent a terme.

Aquesta jornada s’ha pogut dur a terme amb el suport del Consell Social de la Universitat de Girona.

Programa en PDF