Grup de Recerca en Noves Dianes Terapèutiques

Dra.Piñol: “La campanya de cribatge de càncer de còlon a Girona va detectar 40 càncers l’any passat"

La Dr. Virgínia Piñol, responsable de la unitat de tumors gastrointestinals de l’Hospital Josep Trueta participa en el tercer diàleg de Girona amb veu de Dona en Salut, organitzat pel grup de Recerca en noves dianes terapèutiques de la UdG, Targetslab-oncologia.

El càncer de colon és una malaltia que té gènere ja que afecta a més homes que a dones. És el segon tipus de càncer més freqüent en la població femenina, ja que els estudis demostren que una de cada 30 dones pot tenir un càncer de colon quan tinguin més de 70 anys si es donen un seguit de circumstàncies que la Dra. Piñol va descriure, algunes de les quals són fàcilment evitables com ara tenir sobrepès i fumar.

La bona notícia és que en un % molt alt, els càncers de còlon són curables o cronificables mercès a les noves cures i la tecnologia que la recerca proporciona i que les campanyes de cribatge entre la població major de 50 anys que s’estan fent a Girona des de 2016 són molt efectives. En aquest sentit, Piñol va explicar que l’any passat a Girona es van detectar 40 càncers de còlon, que es van poder agafar en una fase tan inicial que no es van desenvolupar. El cribatge a partir de les anàlisis de femtes va demostrar la necessitat de fer una colonoscòpia al pacient. En el mateix procediment es van extreure els pòlips alterats i els pacients s’han estalviat la malaltia. Per això Piñol considera que cal augmentar el nombre de població gironina que participa d’aquest cribatge, ja que actualment només un 35% de la població hi participa, especialment les dones.

Finalment, en el diàleg mantingut amb la investigadora de Targetslab, Sílvia Espinosa, la Dra. Virgínia Piñol va explicar que caldrà valorar la possibilitat de fer un cribatge poblacional més d’acord amb les característiques de cada individuo i del seu estil de vida, no tan centrat en franges d’edat, ja que una persona amb un pes normal i no fumadora té menys possibilitats de patir un càncer de còlon.

El pròxim diàleg de Girona amb veu de Dona en Salut serà el dilluns vinent a les 18:30 a l’Auditori Josep Irla. La ponent serà la Dra en enginyeria del GREP de la UdG Maria Luisa Garcia-Romeu de Luna que parlarà sobre com les noves tecnologies permeten i faciliten els processos en salut, amb una xerrada titulada: “ Del taller mecànic cap a l’hospital, tecnologies innovadores de fabricació al servei de la salut”.

Girona, 23 de març de 2022.