Centre de Recerca d'Història Rural

Jaume TORRAS ELIAS: Canvis i conflictes en el món rural català (segles XVIII-XIX)

Nou volum de la Biblioteca d'Història Rural, que recull onze textos de Jaume Torras Elias relacionats amb el món rural del segle XVIII i la primera meitat del XIX.

La vigorosa oposició de la pagesia a les reformes liberals del primer terç del segle XIX i la seva participació en els moviments contrarevolucionaris —que no pot assimilar-se, però, a la defensa dels projectes del clergat o dels cercles polítics absolutistes—, l’evolució de la renda feudal a Catalunya al final de l’Antic Règim, i el paper de l’especialització vitivinícola en el creixement de l’economia catalana del set-cents són els tres eixos que articulen els articles aplegats en el llibre.

Índex
Pagesia i moviments absolutistes

¿Contrarevolució pagesa?
Campesinos contra la constitución: Las insurrecciones realistas de 1822
Societat rural i moviments absolutistes. Nota sobre la guerra dels malcontents (1827)
Notes entorn de la figura de Jaume «El Barbut»

Renda feudal i lluita de classes

Lluita de classes i desenvolupament del capitalisme. Nota sobre Agrarian Class Structure and Economic Development in Pre‑industrial Europe de Robert Brenner
Sobre la renta señorial en Cataluña a fines del siglo XVIII
Moviment de l’ingrés senyorial a Catalunya (1770‑1835). Els arrendaments de la casa de Medinaceli

Especialització agrícola, viticultura i indústries rurals

Productes vinícoles i integració mercantil a Europa, ss XVI‑XVIII Una panoràmica
Aguardiente y crisis rural. Sobre la coyuntura vitícola, 1793‑1832
Especialización agrícola e industria rural en Cataluña en el siglo XVIII
Transformacions agràries i indústria rural. Qüestions oberte

L'autor

Jaume Torras Elias (Barcelona, 1943) és catedràtic emèrit de la Universitat Pompeu Fabra. També va ser professor d’Història econòmica de les universitats de València, Saragossa i Autònoma de Barcelona, així com investigador visitant al Max Planck Institut für Geschichte, Göttingen (1986), a la London School of Economics and Political Science, Londres (1997), a la University of Durham (2000) i Mellon Visiting Scholar al Western Societies Program, Cornell University, Ithaca, N.Y. (1992).

L’estudi de la participació pagesa en els moviments absolutistes del primer terç del segle XIX (tema al qual va dedicar la seva tesi doctoral, presentada a la Universitat Autònoma de Barcelona el 1971), de la renda senyorial al final de l’Antic Règim, i de l’especialització vitícola a la Catalunya del set-cents han estat els centres d’interès principals de la seva recerca sobre la societat rural i l’economia agrària en els segles XVIII i XIX.

Jaume Torras ha desenvolupat també una fructífera línia de recerca sobre l’organització de la indústria abans de la fàbrica moderna i sobre el consum de teixits i les seves formes de comercialització en el segle XVIII.

Ha publicat recentment Fabricantes sin fábrica. En el camino de la industrialización: los Torelló, 1691-1794 (Crítica, 2018) i el recull d’articles La industria antes de la fábrica (Universidad de Salamanca, 2019).