Grup de Recerca en Ciències Socials Aplicades

Mercè Ginesta, Maite Boldú i Xavier Casademont, membres del grup de recerca CISA (Ciències Socials Aplicades), guanyen el Premi de Recerca en Treball Social Dolors Arteman en la categoria de Millor Proposta de Recerca a Realitzar amb Qui governa els serveis socials?

La proposta de recerca parteix del següent panorama: “L’any 2007 es va aprovar la Llei 12/2007, de Serveis Socials de Catalunya, just un any abans de l’esclat d’una crisi financera que va desembocar en una Gran Depressió. Deu anys després de l’aprovació d’aquesta Llei, el sistema català de serveis socials es troba en una situació confusa, , immers en els efectes d’una crisi estructural que ha tingut una incidència directa en l’empobriment de les condicions de vida de la població, amb la cronificació de certes necessitats i perfils socials, i l’aparició de noves problemàtiques i nous perfils d’usuaris que tradicionalment no havien hagut de recórrer al sistema de serveis socials.”

Per l’equip d’investigació són diverses les causes que han conduït a la situació d’incertesa que actualment afecta el sistema català de serveis socials: per una banda, la manca de desplegament normatiu en forma de reglament, juntament amb l’aprovació de diverses lleis sectorials que assignen encàrrecs als SSB sense preveure els recursos necessaris per assumir-los. Per altra banda, les polítiques econòmiques d’austeritat i les retallades, que han afectat a perfils amplis de la població, però que ha tingut especial incidència en certs col·lectius especialment vulnerables, com ara la infància. Finalment, l’augment de la pressió assistencial que pateixen els serveis socials bàsics actualment.

La recerca vol aproximar-se al model de govern dels serveis socials bàsics per identificar aquelles particularitats i elements que acaben afectant-ne la intervenció social. Concretament l’objectiu és endinsar-se en la dimensió política del sistema de serveis socials locals i analitzar si existeixen diferències a l’hora de dissenyar les polítiques de serveis socials i quines són les causes que expliquen el diferent abordatge i consideració dels serveis socials.

Altres preguntes que es planteja l’equip són:

1. Les decisions preses a nivell local, responen a les particularitats dels territoris, de la seva població i les seves necessitats, o a variables de tipus polític?
  2. Quines variables en l’esfera política influeixen en la fortalesa/feblesa dels SSB, en el seu avenç/estancament/retrocés –desenvolupament de la cartera de SSB, intervenció social i garanties de drets-?

Premi Dolors Arteman

Maria Dolors Arteman i Boix (Barcelona, 1934 - 2004) va ser una treballadora social pionera en diversos camps del Treball Social. Va treballar en el projecte de desenvolupament comunitari del barri del Besòs, a l’Associació Aspanias, compromesa en la defensa dels drets de les persones amb deficiència mental; i en l'organització dels Serveis Socials de l'Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat als inicis de la democràcia.

El Premi Dolors Arteman, convocat pel Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya té com a objectius promoure la recerca entre estudiants i professionals del Treball Social, incentivar les bones pràctiques professionals i potenciar la innovació en l’àmbit de la intervenció social.

La primera edició va ser el 1998, convocada pel Col·legi Oficial de Treball Social, i amb la col·laboració de l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat, la Diputació de Barcelona i el Departament de Treball, Afers Socials i Família de la Generalitat.

Més informació sobre el premi: http://www.tscat.cat/info/premi-de-recerca-de-treball-social-dolors-arteman