Facultat de Turisme

Els cartells de la vida moderna: els orígens de l’art publicitari, una exposició a CaixaForum

CaixaForum presenta, aquests dies, a Girona, una exposició excepcional “Cartells de la vida moderna: Els orígens de l’Art Publicitari”.

Amb la voluntat d’establir estrets llaços de col·laboració entre l’entitat i la Universitat de Girona, CaixaForum  ha ofert, molt generosament, unes visites guiades a l’exposició als alumnes de l’assignatura de “Fonaments i Història de la Comunicació” del Grau Publicitat i Relacions Públiques de la Facultat de Turisme, impartida pel professor Lluís Costa. En total van assistir a les visites, juntament amb el seu professor, 86 alumnes.

L’exposició proposa redescobrir els orígens del cartell artístic modern, com a reclam publicitari i com a obra d’art. A la mostra s’exhibeix una important selecció de cartells que reflecteixen la modernitat artística, industrial, social i cultural de l’Europa del 1900, en el període de tombant de segle.

L'exposició planteja l'eclosió del cartell artístic com a reclam publicitari a l'Europa del canvi de segle, el qual es va adreçar a la societat d'aquella època com un anunci de les noves atraccions, aficions i costums moderns. Era l'època daurada del cartellisme. A la mostra, s'aprecia l'interès tècnic de la litografia de color als cartells exposats o la renovació estètica que va aportar l'estampa japonesa. També aspectes conceptuals, com ara el paper de la dona com a motiu d'atracció publicitària i els canvis produïts des de la industrialització fins a l'aparició de noves aficions. En conjunt, l'exposició desplega el reclam de la vida moderna europea el 1900, representada per les modes i les pràctiques d'una societat emmarcada en el presagi de l'avantguarda artística.

Sens dubte, l’exposició encaixa perfectament amb el temari de l’assignatura esmentada, i representa una oportunitat única per complementar conceptes i teories explicades a l’aula.

Cal agrair a CaixaForum la seva aposta per la cultura i la sintonia que mantenen amb els estudis de Comunicació de la Universitat de Girona.