Facultat de Turisme

La preparació de l'estudiantat de Medicina per donar males notícies als pacients, a estudi

La prestigiosa editorial acadèmica Dykinson (SPI:Q1) ha publicat una recerca de les investigadores de la Facultat de Turisme, Sílvia Espinosa i Mónica Puntí, professores del Grau de Publicitat i Relacions Públiques. Es tracta d’un capítol de llibre titulat: REVISIÓN DE LA FORMACIÓN EN HABILIDADES COMUNICATIVAS EN LOS PLANES DE ESTUDIO DE MEDICINA DE CATALUÑA

La recerca és una anàlisi exhaustiva per conèixer quina preparació per comunicar males notícies als seus pacients, rep l'estudiantat de medicina català. La recerca s’ha fet amb la col·laboració de tre exestudiants del mateix Grau: Maria Salavatella, Laura Vicente i Andrea Chaves que van fer els seus treballs de Final de Grau sobre aquesta temàtica, dirigides per la Dra. Espinosa-Mirabet. A partir d’una sèrie d’entrevistes a estudiants de medicina de diferents facultats catalanes, així com a metges que treballen en distints camps de la salut (tant pública com privada, tan especialitzada com general o de zones urbanes i rurals) i d’una prospecció analitzant tots els plans d’estudis de medicina de les diferents universitats catalanes, les investigadores  han pogut rastrejar les assignatures que rep l'alumnat de Medicina sobre aquest tema. L’estudi de les matèries que els donen una base per saber comunicar de forma eficient les notícies sobre mals pronòstics als pacients o familiars afectats no té resultats gaire encoratjadors. La conclusió de l’estudi demostra que la preparació en aquest sentit que reben els futurs metges és altament deficitària. La majoria de Graus només dediquen a aquest tema 6 crèdits, com a màxim, en 6 anys de carrera.  Només en una de les Universitats, hi ha un professional de la Comunicació impartint aquesta mena de continguts, que normalment són explicats per psicòlegs o metges de medicina familiar, i centren el seu temari en la comunicació no verbal i  en l’entrevista metge-pacient. Tant els doctors professionals com l'alumnat entrevistat coincideixen en demanar més preparació en aquest àmbit i especialment pràctica. L’estudi ha evidenciat que en cap facultat de medicina s’usen tècniques de Relacions Públiques per donar una base sòlida als futurs metges en temes tan importants com la comunicació de crisi o eines de media training, malgrat que la pandèmia del Coronavirus ha evidenciat la importància de saber comunicar males notícies en una crisi de dimensions descomunals.

Referència de l’article:

Espinosa-Mirabet, S. i Puntí Brun, M. (2021). Revisión de la formación en habilidades comunicativas en los planes de estudio de Medicina de Cataluña. Dins: Martín López, M.A. i Soria Rodríguez, C. (2021). Cuestiones transversales en la innovación de la docencia y la investigación de las Ciencias Social y Jurídicas, especial referencia al impacto del Covid-19, las nuevas tecnologías y metodologías, las perspectivas de género y la diversidad. Madrid: Dykinson.