Facultat de Medicina

Deu anys de GenCardio (IDIBGI-UdG)

La Unitat de Genètica Cardiovascular (GenCardio), impulsada pel Dr. Ramon Brugada, ha complert 10 anys. En aquest temps, el grup de recerca, vinculat a l’Institut d’Investigació Biomèdica de Girona Dr. Josep Trueta (IDIBGI) i a la Universitat de Girona (UdG) s’ha consolidat com un dels més potents i multidisciplinaris en el camp del diagnòstic de les malalties hereditàries cardiovasculars i de la mort sobtada.

La Unitat de Genètica Cardiovascular, liderada pel Dr. Ramon Brugada, realitza projectes emblemàtics en el camp de la diagnosi de les malalties hereditàries cardiovasculars i en el camp de la mort sobtada. Un d’ells, el projecte Moscat, ha realitzat més de 1.000 anàlisis genètiques a víctimes de la mort sobtada inexplicada per esbrinar si la mort ha estat causada per una malaltia hereditària.

En el camp de la recerca, GenCardio investiga els mecanismes bàsics associats a la mort sobtada des de diferents aspectes de la biomedicina: genètica, epigenètica, histologia, biologia molecular, electrofisiologia bàsica, bioinformàtica i cardiologia clínica, treballant amb pacients i amb models cel·lulars i animals.

El grup de recerca té diversos projectes en curs que han tingut un impacte important en la societat. Un d’ells és el Projecte Moscat (Mort Sobtada a Catalunya), en col·laboració amb l'Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya, IMLCFC, amb el qual, des de l'any 2012, es realitzen anàlisis genètiques amb totes les víctimes menors de 35 anys  i a algunes fins a 50 anys, de mort sobtada inexplicada a Catalunya. Aquest és un dels projectes forenses més ambiciosos del món sobre mort sobtada i té com a objectiu identificar si la mort ha estat causada per una malaltia hereditària, fet que podria desencadenar estratègies preventives en la resta de membres de la família. Els estudis genètics realitzats en víctimes de mort sobtada en menors de 50 anys, aproximadament 130 cada any, revelen que aproximadament en un 40% hi ha un origen hereditari. Després de 10 anys el laboratori ha realitzat més de 30.000 anàlisis genètiques i ha visitat més de 8.000 familiars.