Departament de Geografia

INSCRIPCIÓ Nit de la Geografia 2023 forms.gle/QWeAYJFDkvfU91yA9

Inscriu-te a l'activitat a través d'aquest formulari: https://forms.gle/QWeAYJFDkvfU91yA9

NIT DE LA GEOGRAFIA 2023

14 d'abril de 2023

• Què és la Nit de la Geografia?

La Nit de la Geografia (https://www.geonight.net/) s’institueix inicialment a nivell de França per part del Comitè Geogràfic Nacional Francès (CNFG) el 2017. L’any següent (2018), amb el suport d’EUGEO (Associació de Societats Geogràfiques d’Europa), s’estén a escala del continent. Posteriorment arriba a diversos racons del planeta tot i que manté el seu protagonisme a nivell europeu. La finalitat de la Nit de la Geografia és la realització simultània d’activitats de caire nocturn que permetin posar en valor la disciplina geogràfica i els geògrafs, apropar-los a la societat en general, ja sigui amb conceptes, utilitats, indrets, recerques, experiències professionals, etc.

• El Departament de Geografia (Universitat de Girona) participa en la Nit de la Geografia 2023

Per tal de fer-se ressò d’aquesta iniciativa i, per tal de promoure els seus objectius en l’àmbit local, el Departament de Geografia (UdG) s’afegeix a la Nit de la Geografia i us proposa aquesta activitat oberta a la ciutadania en general, però particularment a la comunitat universitària.

• L’Activitat: recorregut a peu pels turons de Maçanet de la Selva: descoberta a la torre de Puigmarí i al castell de Torcafelló (turó de Sant Jordi).

Us proposem un recorregut a peu de 7,5 km. per l’interessant àmbit geogràfic dels turons de Maçanet. Partint del punt d’aparcament situat al peu del turó de St. Jordi efectuarem un itinerari pels seus paratges amb dues fites cabdals: la torre de telegrafia òptica reconstruïda de Puigmarí (237 m) i el castell de Torcafelló-turó de Sant Jordi (175 m). Ambdós indrets atresoren elements arquitectònics de rellevància patrimonial als quals se suma les seves dilatades vistes panoràmiques així com l’entorn natural on s’emplacen. Tant el turó de Pugimarí com el de Sant Jordi són d’origen volcànic.

Pel que fa a la torre de telegrafia òptica de Puigmarí es construeix vers 1850, com a part d’una línia de comunicació de caràcter civil que anava des de Barcelona fins a la Jonquera. Va tenir una vida molt curta i, una vegada s’abandona, al cap de pocs anys, va patir un ràpid deteriorament fins al moment de la seva total reconstrucció l’any 2011.

Pel que fa al conjunt monumental que se situa dalt del turó de Sant Jordi és compost per la capella de Sant Jordi, del segle XV -fortificada al segle XIX quan fou convertida en torre de telegrafia òptica militar- i les restes del castell medieval de Torcafelló, construït inicialment al segle XI arran del procés de feudalització.

Durant l’itinerari comptarem amb la col·laboració del Taller d’Història de Maçanet (http://www.tallerhistoriamassanet.cat), entitat que ha promogut la restauració d’aquests indrets. Hi haurà ocasió de visitar l’interior de la torre de Puigmarí així com del conjunt monumental del turó de Sant Jordi. La idea és gaudir d’aquests indrets en la transició del dia a la nit. Primerament es visitarà Puigmarí per poder copsar la seva panoràmica en la darrera claror del dia; tot seguit es continuarà vers el turó de Sant Jordi.

• Aspectes organitzatius:

-Activitat gratuïta oberta al públic en general (preferentment a la comunitat universitària).

No obstant, la inscripció sí és obligatòria a través de: www.udg.edu/ca/depgeo

Data límit: termini ampliat fins dijous 13 d’abril, inclòs.

*Atenció: les places són limitades.

-Punt de trobada: 19.30 h. (es prega puntualitat) al lloc d’aparcament al peu del turó de Sant Jordi (veieu mapa adjunt).

Per arribar-hi: des de la carretera C-35. Després de deixar enrere el nucli urbà de Maçanet (sentit Massanes-Hostalric), a uns 650 m, trobareu un trencant a l’esquerra d’on arrenca una ampla pista forestal. Tot i que no hi ha cap senyalització específica a la carretera, veureu que hi ha un indicador “Masia la Pineda”. Seguiu l’esmentada pista forestal. Al cap d’uns 550 m. arribareu al punt d’aparcament, coincident amb una cruïlla de camins.

-L’accés es farà en vehicles particulars. Intenteu rendibilitzar l’ocupació de cadascun.

-La ruta no ofereix cap dificultat però es farà bàsicament per pistes/camins forestals. En ser una distància de 7,5 km. dueu calçat còmode per caminar. També aigua per beure.

-No oblideu una llanterna frontal. De totes maneres, no serà necessari que tothom la porti encesa tota l’estona.

-L’hora aproximada d’acabament serà a les 22.45 h.

-Portar sopar és opcional i va a compte de cadascú.

-En cas de mal temps o per altres motivacions de força major l’activitat se suspendria, es comunicaria als inscrits i es reprogramarà amb una nova data.

Coordenades del punt de trobada (aparcament al peu del turó de St. Jordi): 41.769047, 2.722649

Podeu descarregar-vos el cartell i el text explicatiu de l'activitat aquí: https://bit.ly/3lQLZJ5

Us hi esperem!