Departament de Geografia

L'educació ambiental post-coronavirus

Article extret de Climática.

L'any 2020 va començar amb una gran dosi d'optimisme per l'educació ambiental. A l'horitzó proper apareixia la redacció del Pla d'Acció d'Educació Ambiental per a la Sostenibilitat (PAEAS), presentat a la passada COP 25 i que incloïa un gran procés de participació, a més d'un congrés nacional a la tardor per a la seva presentació. Vint anys després del Llibre Blanc de l'Educació Ambiental a Espanya, semblava que es comptava amb un fort i il·lusionant suport institucional.

Lamentablement, l'educació ambiental ha patit una aturada radical a causa de la crisi sanitària provocada per la COVID-19. La diferència amb altres sectors és que, fins al moment, aquest tema no ha aparegut en cap notícia, i cap mitjà farà un reportatge sobre com estan passant aquesta crisi les professionals d'educació ambiental. I, de moment, no hi ha previst cap pla de rescat per a aquest sector. Possiblement sigui perquè, com diu el professor d'Educació Ambiental Pau Meira, l'educació ambiental, més que una professió, és considerada un camp professional.

Malgrat tot, educadors i educadores ambientals estan aprofitant aquesta parada en sec per reflexionar sobre les dinàmiques, eines i estratègies emprades fins al moment. Les persones que treballen en educació ambiental estan acostumades, per bé o per mal, a reinventar i a conviure amb una crisi contínua.

Empreses, entitats i professionals d'educació ambiental s'han adaptat de forma exprés a la nova situació. En pocs dies, es van posar en marxa nombroses iniciatives adaptades a les necessitats actuals i utilitzant les eines disponibles. Un exemple d'això és el CEDREAC (Centre de Documentació i Recursos per a l'Educació Ambiental de Cantàbria), que a través del seu canal de YouTube van posar en marxa Educació Ambiental ... en temps de quarantena', activitats diàries sobre diferents temàtiques i per a diferents públics, i dissabte passat va realitzar el 'Marató Digital pel Clima' amb la finalitat de posar en valor el compromís de la societat enfront de l'emergència climàtica, Fent una crida a l'acció tant individual com col·lectiva.

També el col·lectiu #EA26 ha realitzat debats a Twitter, tots els dijous de 18:00 a 19:00 hores, sobre les conseqüències d'aquesta crisi per a l'educació ambiental i sobre quins han de ser els nous missatges i les noves eines a utilitzar a partir d'ara.

Tot el sector s'està reinventant per mantenir un present a el mateix temps que reflexiona, innova i treballa imaginant un futur millor per a l'educació ambiental.

Nombrosos estudis vinculen la contaminació amb una major incidència del coronavirus. Un motiu més, als que teníem fa uns mesos, per disminuir el nostre impacte i millorar la qualitat ambiental dels nostres pobles i ciutats. I, per això, es necessiten educadors ambientals que puguin explicar a la societat els problemes socioambientals a què ens enfrontem, de manera crítica però amb optimisme, evitant així que a l'sortir d'aquesta pandèmia, i en l'intent de salvar la crisi econòmica derivada de la mateixa, es produeixi un 'tot val' que ens apropi encara més ràpid a el col·lapse que pot provocar el canvi climàtic.

Ens cal, i desitgem, avançar cap a una 'nova normalitat' que inclogui un increment de la mobilitat sostenible, així com de l'consum de proximitat, major eficiència energètica, disminució de la contaminació... En definitiva, una millor relació amb el nostre entorn i un replantejament dels nostres valors sabent que el planeta no ens necessita, sinó que nosaltres el necessitem a ell. I, per això, l'educació ambiental és imprescindible .

No obstant això, ara mateix el sector està, de nou, desmantellat. Moltes de les persones que es dedicaven fa tot just dos mesos a l'educació ambiental es poden veure obligades a buscar un altre àmbit més estable en el qual treballar, com ja va passar amb la crisi de 2008. Molts equipaments i empreses es poden veure obligats a tancar, i tot això suposaria una tragèdia per a l'educació ambiental que requereix persones compromeses però també formades, qualificades i amb experiència. Necessita professionals que es puguin 'guanyar la vida' amb aquest treball.

Molt s'està parlant últimament de plans d'ajuda econòmiques per a diversos sectors, però ¿se'n recordarà algú del sector de l'educació ambiental?