Departament de Geografia

Article en anglès publicat publicat a la revista Science of The Total Environment, amb el títol Effectiveness of the measures to flatten the epidemic curve of COVID-19. The case of Spain, on hi participen en Marc Saez, Aurelio Tobias, Diego Varga i Maria Antònia Barceló, membres del GRECS, CIBERESP, IDAEA-CSIC i de la Universitat de Girona.

En podeu llegir l'abstracte en català aquí:

"Després que els casos de COVID-19 es van disparar, demostrant que ja no era possible contenir la propagació de la malaltia, els governs de molts països van llançar estratègies de mitigació, intentant frenar la propagació de l’epidèmia i aplanar la seva corba. El govern espanyol va adoptar mesures de distanciament físic el 14 de març; 13 dies després del brot de l’epidèmia va començar el seu creixement exponencial. El nostre objectiu en aquest treball era avaluar ex-ante (abans de l’aplanament de la corba) l’efectivitat de les mesures adoptades pel Govern espanyol per mitigar l’epidèmia de COVID-19. La nostra hipòtesi era que el comportament de la corba epidèmica és molt similar a tots els països. Hem utilitzat un disseny de sèries horàries, mitjançant informació del 17 de gener al 5 d’abril de 2020 sobre els nous casos diaris COVID-19 d’Espanya, Xina i Itàlia. Es van especificar dos models mixts lineals generalitzats (GLMM) amb resposta variable de la família gaussiana (és a dir, models mixtes lineals): un per explicar la forma de la corba epidèmica dels casos acumulats i l’altre per estimar l’efecte de la intervenció. Un dia després d’aplicar les mesures, la taxa de variació dels casos acumulats va disminuir diàriament, de mitjana, en 3.059 punts percentuals (interval de credibilitat del 95%: –5.371, −0.879). Aquesta reducció serà més gran a mesura que passi el temps. La reducció de la taxa de variació dels casos acumulats, el darrer dia del qual tenim dades, ha arribat als 5,11 punts percentuals. Les mesures preses pel Govern espanyol el 14 de març del 2020 per mitigar la corba epidèmica de COVID-19 van aconseguir aplanar la corba i, tot i que encara no han aconseguit entrar en la fase de disminució, estan en vies de fer-ho."

I podeu consultar tot l'article clicant aquí