Departament de Geografia

L'èxode immobiliari que ve després del virus: de la ciutat a el camp

Article extret del País

El telèfon d'alguns intermediaris immobiliaris sona en aquests dies tan adversos amb una petició: posar quilòmetres pel mig per guanyar metres quadrats i qualitat de vida. La idea d'un confinament intermitent i, sobretot, la implantació del teletreball a Espanya que, en moltes empreses ha arribat per quedar-se, han donat una empenta a la deslocalització residencial. Els urbanites es rebel·len a la força. La crisi del coronavirus ha estat l'última empenta que necessitaven aquests propietaris per pensar en abandonar el seu pis a la gran ciutat i mudar-se a un municipi més petit, o fins i tot a un poble, on poder adquirir un habitatge millor.

No serà d'avui per demà i tampoc serà massiva perquè no tots els treballs poden deslocalitzar-se, però "el virus ha accelerat un procés inevitable durant la propera dècada a Espanya", adverteix Carles Vergara, professor de l'IESE, que resideix a 35 quilòmetres del seu centre de treball, ubicat a Barcelona, gràcies a una flexibilitat laboral que va haver d'adoptar ara fa un més. "Durant molt de temps els límits geogràfics els marcava la distància a el lloc de treball. El desenvolupament del teletreball permet trencar aquesta lògica espacial. Avui, s'ha demostrat que són moltes (però tampoc totes) les ocupacions que poden desenvolupar les seves tasques des de qualsevol lloc amb connexió a Internet ", argumenta Mariano Urraco, doctor en Sociologia i professor a la Universitat a Distància de Madrid (UDIMA).

Ara bé, el sociòleg deixa clar que l'impuls de la desconcentració urbana a Espanya dependrà de l'estabilitat que es tingui en l'ocupació. "De poc serveix comprar una casa a la serra perquè en un moment concret s'està teletreballant si a l'any següent has de tornar a treballar al centre de la ciutat, a més d'una hora de trajecte de la teva flamant nova residència deslocalitzada", precisa Urraco, l'habitatge seu dista 200 quilòmetres del seu lloc de treball. I del tipus d'ocupació: "Està associada a sectors d'alt valor afegit", apunta Joaquín Recaño, professor titular de Departament de Geografia de la Universitat Autònoma de Barcelona.

De moment, les recerques de finques rústiques de gener a l'abril s'han incrementat en un 46% al portal Fotocasa; els xalets, un 36% i les cases adossades, un 24%. La immobiliària Servihabitat dóna compte d'un increment de les recerques en les províncies limítrofes a Madrid: 100% en el cas de Guadalajara i 240% a Segòvia.

"Un 80% de les peticions que estem rebent són de clients que volen sortir de les ciutats en les quals operem, Madrid, Barcelona i Màlaga, i traslladar-se a les primeres corones, on els preus són entre un 15% i un 20% més baixos ", comenta Enric Jiménez, fundador i director general de Property Buyers by SomRIE. Com més lluny, més barat és el cost de el metre quadrat. Això és així de moment, perquè és més que previsible que el preu d'aquestes cases dels afores no tardi a pujar. "Són més desitjables que mai després del trauma del coronovirus", raona Urraco.

Alguns propietaris ni tan sols es conformen amb l'extraradi. Durant el confinament ha augmentat la demanda de cases en pobles i llogarets que compten amb accés a Internet. "Fins ara l'important era tenir bones comunicacions i avui els més important és tenir bones telecomunicacions. Serà una important empenta per a l'Espanya buida", opina Jesús Duc, vicepresident d'Alfa Immobiliària.

I posats a allunyar-se, tant se val 20 quilòmetres que 200. Guillem Meléndez, un empleat de 40 anys de la Borsa de Madrid (BME) ha decidit fer un triple salt mortal amb la seva família. Viu en un pis a la ciutat de Guadalajara i fins a l'estat d'alarma anava cada dia en el seu cotxe a treballar al centre de la capital madrilenya. La idea li rondava ja, però ara està segur de posar més quilòmetres pel mig. Carmelo Antón, de l'agència Rústiques Singulars, busca per a ell una casa en un poble de la província castellà-machega amb un gran jardí. "Per un pis de 200.000 euros a Guadalajara pots tenir una casa amb 4.000 metres quadrats de jardí a 30 o 50 quilòmetres", explica Guillem que, com tants altres treballadors, creu que la seva empresa ha de posar facilitats per al teletreball de cara a la "nova normalitat ".

A més d'espai i jardí, el que més importa a aquest perfil de client és l'accés a Internet. "La majoria de municipis el tenen i per a les cases aïllades en el camp hi ha empreses que faciliten connexió via satèl·lit", explica Antón. El seu principal client és un professional liberal de 40 a 45 anys (advocats, publicitaris, pilots ...). Encara que també hi ha gent en situació precària que cerca cases rurals amb llicència i en funcionament per explotar-les i començar una nova vida.

Per això, la previsible major deslocalització residencial no sortirà gratis. Els sociòlegs creuen que aquesta crisi engrandirà les diferències socials. "Hi haurà una divisió entre l'elit que pugui deslocalitzar-se residencialment i teletreballar, amb estabilitat i confiança en que la seva ocupació es mantindrà en el temps i aquells altres que, fins i tot compartint aquest somni, no poden donar el salt a una residència que pot resultar massa allunyada de futurs llocs de treball", apunta Mariano Urraco. Els últims "hauran de reconduir les seves preferències cap a ofertes més assequibles que hauran d'estar ben connectades amb els centres d'activitat, probablement maçanes degradades de centre urbà i periurbà", comenta Luis Camarero, catedràtic de Sociologia de la UNED.