Departament de Geografia

La pol·lució a Barcelona es redueix un 50% els tres primers dies de confinament

La contaminació de l'aire a l'àrea de Barcelona ia Madrid s'ha reduït un 50% en els primers tres dies de confinament (de dissabte a dilluns) de la població, segons dades de la Generalitat i Ecologistes en Acció respectivament. La millora de la qualitat de l'aire a les ciutats és un dels efectes que ja s'ha constatat a Espanya com a conseqüència de la menor activitat (industrial, en el transport ...) degut al coronavirus. Les dades de la Generalitat indiquen que en els primers dies de confinament, les concentracions de diòxid de nitrogen (NO2) van baixar un 50%, segons les informacions que recullen les estacions de Gràcia, Eixample, Rubí i Montsec.

"Hem analitzat les dades de el cap de setmana i del matí d'aquest dilluns en comparació a el mateix període de les dues setmanes anteriors; i la disminució és molt evident ", assenyala Mercè Rius, directora general d'Qualitat Ambiental de la Generalitat. Mentre que la mitjana de pol·lució sol ser uns de 50 mic / m3, en aquest període s'han mesurat uns 20 mic / m3.

"Encara és aviat per quantificar bé l'impacte que està tenint la reducció d'activitats. Però està clar que seguirem la mateixa tendència ja observada a la Xina o Itàlia, on els satèl·lits ens han ensenyat reduccions espectaculars de pol·lució ", diu Marc Guevara, que s'encarrega de modelitzar les emissions que després es fan servir per fer els pronòstics de la qualitat de l'aire de el programa CALIOPE (de BSC). "Veiem una clara tendència a la baixa en la contaminació, sobretot a les zones urbanes on el 70% de les emissions són de l'trànsit. A finals de setmana tindrem ja una quantificació molt més robusta ", conclou Guevara.