Departament de Geografia

L'ICGC elabora un Mapa de detecció de les defoliacions produïdes per l'eruga peluda del suro

És un estudi de l'afectació de l'eruga peluda (Lymantria dispar) al massís del Montnegre a partir d'imatges de satèl·lit.

L'ICGC ha elaborat el Mapa de detecció de les defoliacions produïdes per l'eruga peluda del suro (Lymantria dispar) als alzinars i sureres del massís de Montnegre, i zones circumdants, a partir d'imatges preses pel satèl·lit Sentinel 2 entre maig i juliol de 2019 i posteriorment tractades amb tècniques d'observació de la Terra.

A partir de les 7 imatges seleccionades i millorades en correccions atmosfèriques i topogràfiques, mitjançant el model digital del terreny de l'ICGC, es van calcular diferents índexs de vegetació amb els canals de major resolució espacial del Sentinel 2: índex de vegetació simple (SR), índex de vegetació normalitzat (NDVI), índex de vegetació ajustat al sòl (OSAVI) i índex de vegetació millorat (EVI).

El resultat d'aquest càlcul va ser que els índexs SR, NDVI i OSAVI tenen un rang dinàmic menor, on la vegetació sana queda ràpidament saturada en el senyal.

Així, doncs, d'acord amb aquest resultat i atesa l'experiència adquirida amb l'estudi sobre el decaïment forestal al Maresme (2015-2018), elaborat a partir de l'índex EVI, es decideix usar aquest índex per detectar els canvis de la massa forestal durant el període d'afectació de l'eruga peluda.

A partir d'aquesta cartografia elaborada per tècnics de l'ICGC i a partir de l'estudi dut a terme per tècnics de l'Oficina Tècnica de Prevenció d'Incendis Forestals i Desenvolupament Agrari (OTPMIFDA), s'ha determinat una extensió de l'afectació al voltant de les 1 500 ha.

Aquest document cartogràfic és fruit de l'encàrrec de la Diputació de Barcelona a l'ICGC a través del Programa de Restauració i Millora Forestal de l'OTPMIFDA.

Mostra, a la zona entre Sant Miquel de Vallmanya i la Serra de l'Avetar (Tordera), de les defoliacions produïdes per l'eruga peluda al massís de Montnegre representat sobre l'ortofoto infraroja 1:5 000 de l'ICGC.