Departament de Física

Aliatges nanocristal·lins per la refrigeració magnètica i l'alta freqüència

La tesi doctoral de l'investigador Albert Carrillo Berlanga ha estudiat la producció i caracterització d'aliatges magnètics nanocristal·lins de base ferro i aliatges Heusler. La tesi ha estat dirigida per Joan Josep Suñol i Lluïsa Escoda, membres del departament de Física.TESI DOCTORAL

TESI: ALIATGES MAGNÈTICS NANOCRISTAL.LINS DE BASE FERRO I ALIATGES HEUSLER: PRODUCCIÓ I CARACTERITZACIÓ
Albert Carrillo Berlanga
PROGRAMA DE DOCTORAT EN MEDI AMBIENT
Dirigida per: Joan Josep Suñol Martínez- Maria Lluïsa Escoda Acero

Aquesta tesi tracta sobre la producció i la caracterització de materials nanocristallins de base Fe magnèticament tous i de materials magnètics amb memoria de forma tipus Heusler. És una recerca básica sobre aliatges amb aplicabilitat en dispositius que han de treballar a alta freqüència o en sistemes de refrigeració magnética. En els aliatges de base Fe HITPERM es constata que un cop analitzada la mòlta tots els elements s'incorporen a una solució sòlida bcc-Fe amb l'aparició d'una fase Nb(B) en la mostra que conté Nb. El comportament magnètic no presenta relació amb l'equip de mòlta emprat mentre que si que hi està relacionada l'energia d'activació (de creixement cristal.lí). Quant a les mostres NANOPERM, durant la mòlta es forma novament una solució sòlida bcc-Fe igual que amb els NANOPERM. El mateix passa amb la presència d'una fase Nb(B). El contingut de Co no afecta la grandària cristal.lina ni el valor de la magnetització de saturació però sí que té efecte en l'energia d'activació de creixement cristal.lí en la coercitivitat. Finalment, en els aliatges tipus Heusler amb memoria de forma, el programari emprat és adequat per a la generació de fitxers d'informació cristal.logràfica i anàlisi per Rietveld de les fases austenita i martensita no modulada.