Departament de Ciències Ambientals

Pesca artesanal sostenible en àrees protegides: col·laboració del sector pesquer en la conservació de el corb marí emplomallat (DESMARES II). Aquest projecte rep el finançament de la Fundació Biodiversitat a través del Programa pleamar amb fons FEMP (Fons Europeu Marítim i de Pesca). El Programa pleamar de la Fundació Biodiversitat, persegueix donar suport al sector pesquer i aqüícola en la seva aposta per la sostenibilitat i el seu compromís amb la protecció i conservació de la biodiversitat i el patrimoni natural. El Projecte DESMARES II està liderat per investigadors de Grup de Recerca en Biologia Animal de la Universitat de Girona (Carles Tobella, Margarida Casadevall i Josep Maria Bas).

El projecte parteix de l'objectiu general d'incrementar la sostenibilitat de la pesca artesanal i proveir, als organismes gestors, d'informació útil per al disseny de decisions de conservació. Amb quatre objectius específics com a pilars base:

1. Reduir les captures accidentals de corb marí emplomallat a la pesquera artesanal de xarxes fixes dins i fora de la Xarxa Natura 2000.
  2. Conèixer la comunitat de peixos litorals i la seva fluctuació intra i interanual a través de la dieta de el corb marí emplomallat.
  3. Detectar i descriure les àrees d'interacció entre el corb marí emplomallat i la pesquera protagonista de l'estudi.
  4. Determinar la càrrega parasitària del corb marí emplomallat i avaluar quines espècies íctiques participen en el tancament del cicle de vida dels paràsits; peixos amb major prevalença de paràsits que reduirien la seva qualitat per al consum humà i que serien els vectors de transferència cap al corb marí amb efectes sobre la seva condició física.

DESMARES II pretén estendre ponts amb el sector pesquer, recollint les inquietuds i generant sinergies per aconseguir un benefici mutu: reduir les captures accidentals i disminuir els problemes que genera la fauna marina a les jornades de pesca. Per això proposem detectar àrees de risc i interacció entre el corb marí i les xarxes fixes, realitzar proves de mitigació, conèixer quins animals estan interactuant amb les xarxes, descriure l'hàbitat usat pels dos protagonistes d'aquest projecte (pesca / au) pel que fa a tipus de fons i comunitat piscícola, i detectar l'origen i càrrega parasitària present en el corb marí. Per finalment transferir la informació a les administracions gestores de les àrees protegides per a ser usades com a eina de conservació, i a el mateix temps donar un retorn en format divulgatiu al públic general. Finalment, creiem que la col·laboració i suport de 25 entitats a aquest projecte ens genera una base sòlida per poder complir els objectius plantejats.