Cooperació

Expandim el projecte ‘Abay Mado 2019'

Expandim el projecte Abay Mado 2019: Aplicació de les noves metodologies per a l’aprenentatge competencial a les escoles de la regió d’Ahmara (Etiòpia) i a l’escola d’Emboret (Tanzània)

Projecte de cooperació per al desenvolupament 2020

En el marc de la XVIII convocatòria d’ajuts a projectes de cooperació per al desenvolupament de la UdG (2020), el Grup en Innovació Docent (GID) del Departament de Física de l’Escola Politècnica Superior (EPS) de la Universitat de Girona (UdG) ha impulsat un projecte en qualitat de l’educació per expandir el treball realitzat a l’escola d’Abay Mado (2019), a Etiòpia, a les escoles rurals de Tanzània, concretament a l’escola d’Emboret, districte de Simanjiro, regió de Manyara, Tanzània. L’àrea és una zona molt rural i de les més pobres de la regió i està habitada majoritàriament per la comunitat massai (90 %). El projecte pretén també conscienciar aquesta comunitat dels beneficis que reporta l’educació al conjunt de membres i famílies que la formen.

Les mancances estructurals a Tanzània han fet que la majoria de les escoles de Simanjiro no disposin dels serveis més bàsics i no puguin desenvolupar les competències del currículum de forma completa. Diversos estudis també han indicat la necessitat de plans de formació continuada als docents per tal d’implementar de forma adequada els nous currículums competencials. En base a aquests punts, l’objectiu del projecte ha estat incidir en la millora de la pràctica docent i l’assoliment de les competències dels alumnes a les escoles. Per tal de desenvolupar algunes d’aquestes competències, s’ha instal·lat material informàtic i s’ha proveït a l’escola d’un sistema de generació de corrent elèctrica neta i sostenible, atès que moltes d’aquestes escoles estan molt aïllades i no disposen d’electricitat.

L’acció del grup GID-Física es fonamenta també en la creació de nuclis de formació en l’àrea de Simanjiro per tal que esdevinguin també focus de divulgació mitjançant la creació de xarxes docents.

Per a la realització del projecte s’ha aconseguit finançament en el marc dels ajuts a projectes de cooperació per al desenvolupament, convocats per la Universitat de Girona. També s’ha obtingut col·laboracions del l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la UdG, de l’empresa SolarCasa Energy, que ha cofinançat el sistema d’energia fotovoltaica, i col·laboració per part de l’EPS (Departament d' Arquitectura i Tecnologia de Computadors), JCM TECHNOLOGIES SA, i de particulars que van donar material informàtic (ordinadors, teclats, pantalles,...). El projecte s’ha estructurat en dos equips, un de tècnic i un de docent. L’equip tècnic ha estat coordinat per l’investigador del departament de física de la UdG, el Dr. Jesús Planella i hi ha participat l’investigador del grup de recerca en enginyeria de fluids, energia i medi ambient (Grefema), el Dr. Alexandre Deltell. Ambdós han tutoritzat el treball de fi de grau de l’estudiant de la UdG, el Sr. Manel Rodriguez, qui ha fet el disseny de l’electrificació de l’escola d’Emboret i l’ha supervisat ‘in-situ’ per tal que l’escola d’Emboret fos una escola sostenible. A més, l’empresa SolarCasa Energy ha proporcionat el sistema generador de panells solars i formació tècnica necessària per a la seva instal·lació. Així doncs, a més dels objectius pedagògics, el projecte també ha contribuït a la sostenibilitat mediambiental de l’escola rural d’Emboret.

L’equip docent del projecte ha estat coordinat per la investigadora Dra. Marianna Soler, membre de la Xarxa d’Innovació Docent (XID) sobre classe inversa i actualment coordinadora del Grup d’Innovació Docent en Física (GID -Física). Els professors d’aquest equip són els investigadors Dr. Jordi Colomer, Dra. Lluïsa Escoda, Dr. Jesús Planella, Dra. Teresa Serra i Dr. Joan Josep Sunyol.

El projecte de cooperació s’ha desenvolupat en tres fases. En la primera fase, realitzada entre el 27 d’agost del 2021 al 4 de setembre del 2021, es va instal·lar la xarxa elèctrica al centre i es realitzaren tot un seguit de seminaris en metodologies actives als docents del centre, conjuntament amb tallers participatius en l’aprenentatge basat en projectes. Durant la segona fase del projecte, l’equip docent de la UdG va tutoritzar, de forma telemàtica, als docents de l’escola d’Emboret, en el procés de dissenyar els projectes APP que han posat en pràctica amb els estudiants del centre.

Finalment, durant la tercera fase, al gener del 2022, s’ha realitzat una darrera estada per part del coordinador de l’equip tècnic en la que s’ha dut a terme la instal·lació del sistema generador fotovoltaic i s’ha muntat una sala d’ordinadors A més també es realitzaren més tallers de caràcter docent i finalment una anàlisi del procediment de seguiment i d’avaluació dels projectes (tècnic i docent) un cop finalitzada l’estada.