Càtedra Víctor Català d'estudis sobre el Modernisme

La Càtedra Víctor Català col·labora amb la Biblioteca de la UdG en la difusió de Prudenci Bertrana

La Biblioteca de la Universitat de Girona, en col·laboració amb la Càtedra Víctor Català d'estudis sobre el Modernisme, impulsa la presència de Prudenci Bertrana en el marc de les accions promogudes per Espais Escrits, Xarxa del Patrimoni Literari Català.

Arran dels 80 anys de la mort de l'escriptor Prudenci Bertrana (Tordera, 1867 - Barcelona, 1941) la Biblioteca de la Universitat de Girona ha donat a conèixer diverses audiolectures que s'han portat a terme mitjançant la campanya Donants de Veu. Aquest projecte consistia en crear una xarxa de voluntaris per enregistrar i editar audiolectures d’obres de la literatura catalana i publicar-les a espais web i plataformes obertes perquè tothom qui ho vulgui pugui escoltar-les i gaudir-ne. D'aquesta manera, i a través de la participació ciutadana, es volia ampliar i difondre la literatura i els continguts audiovisuals en català disponibles a internet.

Atès que custodia el Fons Bertrana, la Biblioteca de la UdG ha volgut impulsar i coordinar la inclusió de l’obra de Prudenci Bertrana en aquesta iniciativa. Així, ja hi ha disponible l'enregistrament de Josafat i sis contes de Prudenci Bertrana al portal LletrA: literatura catalana a Internet

La Biblioteca de la UdG i la Càtedra Víctor Català d’estudis sobre el modernisme vetllen per la presència de l'escriptor modernista Prudenci Bertrana a Espais Escrits, Xarxa del Patrimoni Literari Català. Al llarg de 2021, la Biblioteca i la Càtedra Víctor Català han incorporat continguts relacionats amb la vida i l'obra de Bertrana al Mapa Literari Català i al web de l’associació Espais Escrits. El Mapa Literari Català incorpora també una ruta bertraniana per la ciutat de Girona, Així mateix, al web d’Espais Escrits hi ha un recull de citacions de Prudenci Bertrana, a més d’una nota biogràfica.

El Mapa Literari Català (MLC) d’Espais Escrits vol de dinamitzar el coneixement de la literatura catalana a través de les tecnologies de la informació i la comunicació. Amb els anys el MLC s’ha convertit en un repositori de la literatura catalana a internet, conté milers de fragments d’obres literàries, acompanyats d’un important contingut multimèdia, amb fotografies, vídeos i locucions. Igualment, l’MLC ofereix la possibilitat de recórrer rutes literàries, tant virtuals com practicables. El Mapa Literari Català inclou 104 autors, 2.558 espais escrits i 92 rutes literàries.

Espais Escrits. Xarxa del Patrimoni Literari Català és una associació privada sense ànim de lucre que aglutina les institucions que vetllen i promouen la lectura i els estudis dels escriptors patrimonials de la literatura catalana. Des d’aquest 2021, la Biblioteca i la Càtedra Víctor Català d’estudis sobre el Modernisme de la UdG vetllen pel llegat de Prudenci Bertrana en el marc de l’Associació Espais Escrits, atès que la Biblioteca de la UdG conserva el Fons Bertrana, que reuneix part de les biblioteques i documentació personals d’Aurora i Prudenci Bertrana procedents del seu domicili al Carrer Llúria, núm. 4 de Barcelona. Aquest fons fou catalogat, en una primera fase, durant l’any 1997, fruit de la col·laboració entre la Biblioteca i el Departament de Filologia i Filosofia de la UdG. Posteriorment es va incrementar amb altres donatius de persones relacionades amb Aurora Bertrana.