Càtedra Roses d’Arqueologia i Patrimoni Arqueològic

IV Curs Internacional d'Arqueologia Medieval i Moderna-Ciutadella de Roses

Entre els dies 27 de juny i 15 de juliol es durà a terme el IV Curs Internacional d’Arqueologia Medieval i Moderna de Roses, organitzat per la Càtedra Roses d’Arqueologia i Patrimoni Arqueològic de la Universitat de Girona i l’Ajuntament de Roses, amb la col·laboració de la Fundació Girona Regió de Coneixement. L’objectiu del curs és la formació de futurs arqueòlegs en l’especialització de l’arqueologia d’època medieval i moderna.

Els objectius del curs se centren en la formació de futurs professionals de l’arqueologia i del món de la restauració en l’especialitat d’època medieval i moderna. Enguany i després dels problemes de mobilitat plantejats per la pandèmia del COVID -19 el curs recupera plenament la seva internacionalitat amb la participació de 15 estudiants provinents d’universitats catalanes, franceses i italianes, i de l’Escola de Restauració.

El curs inclou no solament pràctiques en arqueologia de camp sinó que incorpora tot un seguit de pràctiques de restauració i consolidació d’estructures i de materials arqueològics. Atès que actualment cada cop pren major importància la conservació i adequació dels espais arqueològics, el curs incorpora tot un seguit de pràctiques relacionades amb la conservació i restauració d’estructures i materials arqueològics. L’objectiu en aquest cas és el de que els estudiants de d’arqueologia i els de restauració de béns culturals es comencin a acostumar a treballar conjuntament, a través d’un coneixement mutu de les especificitats i tècniques emprades en cada cas.

El curs combinarà tasques de l’arqueologia de camp (excavació, registre, planimetria...) amb el treball de laboratori i estudi de materials (neteja, classificació, dibuix) i altres activitats pràctiques (topografia, anàlisi d’arqueologia vertical...).

Els treballs de camp es concentraran en l’excavació del claustre del monestir de Santa Maria de Roses, situat a l’interior del recinte de la vila medieval. Aquest espai és un dels més desconeguts per investigadors i visitants. Excavacions anteriors realitzades a l’entorn varen determinar l’existència d’una església tardoantiga (segles VI-VII) en l’espai que ocuparà a partir del segle X el monestir. Del claustre, però, solament se’n coneixen les fases més modernes (segles XVII-XVIII)tot i haver-hi indicis de l’existència de canvis importants en la seva estructura al llarg del temps. L’objectiu dels treballs és la de resseguir l’evolució històrica d’aquest espai des de la creació de l’esglesiola tardoantiga, i els canvis que va patir el complex monàstic entre el segle X i el XVII.