Càtedra d'Esport i Educació Física - Centre d'Estudis Olímpics de la Universitat de Girona

Finalitza la 3a edició del cicle de conferències d'esport i ciència amb èxit en la participació

Més de 150 persones participen a les conferències organitzades per la Càtedra d’Esport i Educació Física – Centre d’Estudis Olímpics de la Universitat de Girona. A les conferències es van tractar temes científics d’actualitat referents a l’entrenament de la força i a la fisiologia humana d’una manera divulgativa i didàctica.

Malgrat escoltar i veure presencialment els ponents, així com poder-hi intercanviar reflexions directament és una de les coses que més es troba a faltar en aquest tipus de jornades, no es pot oblidar que el format no presencial té altres avantatges. Un d’ells és poder escoltar a persones que estan, literalment, a l’altra punta del planeta. Aquesta ha estat una de les particularitats del Cicle d’Esport i Ciència del 2021, ja que un dels ponents va fer la seva conferència des de Múrcia i l’altre des de Boston.

Al llarg de les jornades organitzades per la Càtedra més de 150 persones s’han connectat en directe. Un públic que també s’ha vist beneficiat pel format on-line, ja que en aquesta edició s’ha arribat a persones de diferents llocs geogràfics de Catalunya, de l’estat (Illes Canàries, València, Aragó, Galícia...) i del món (Mèxic, Uruguai, Perú, Argentina, Portugal).

Esport i ciència, per què?

En els darrers anys, la recerca científica al voltant de l’esport (rendiment esportiu, genètica, força...) ha estat avançant molt ràpid. Per aquest motiu, la Càtedra d’Esport i Educació Física – Centre d’Estudis Olímpics de la Universitat de Girona va iniciar el 2019 el “Cicle de conferències d’Esport i Ciència” amb la intenció d’establir ponts entre l’espot i la ciència que estiguin a l’abast de tothom. Les conferències que s’emmarquen en aquest cicle responen a temes científics diversos que tenen a veure amb l’esport per tal d’acostar aquest aspecte més científic, que sol provenir del laboratori, a la gent que està en el dia a dia.

La tercera edició del Cicle de Conferències d’Esport i Ciència va comptar amb dues conferències dels experts Jesús G. Pallarés i Sergi Garcia Retortillo que es van realitzar en format virtual.

El passat dimecres 21 d’abril, Jesús G. Pallarés a la conferència “Nuevas estrategias del entrenamiento de fuerza para la optimización del rendimiento deportivo” va exposar alguns dels descobriments realitzats en el grup de recerca que lidera (Human Performance & Sports Science). A partir d’anar desgranant els seus experiments més rellevants, va teixir una argumentació fonamentada que el va permetre arribar a conclusions sòlides per respondre preguntes habituals en l’entrenament de força com: “És millor treballar l’esquat complet, paral·lel o mig esquat?”. Concloent, en el cas del rang de moviment en exercicis no específics però útils (p.e. esquat, press banca), que: “La utilització d’un rang de moviment complet representa l’estratègia més efectiva per maximitzar les adaptacions neuromusculars i funcionals de l’atleta, mentre que es redueix el possible risc de lesió associat a l’entrenament de força”. Altres aspectes com el treball a partir de repeticions amb rebot o amb parada, o com calcular la intensitat en el treball de força, també van ser discutits pel ponent.

A l’acabar, tots els assistents que ho van desitjar, van poder traslladar les seves preguntes i inquietuds al ponent.

Al cap d’una setmana, el següent dimecres 28 d’abril, Sergi Garcia Retortillo a la conferència “Network Physiology of Exercice: ¿Cómo se comunican nuestros órganos? Nuevos horizontes en la valoración de la condición física” va exposar una nova manera d’entendre la fisiologia humana: la Network Physiology of Exercise. Tradicionalment, la fisiologia clàssica s’ha centrat en investigar amb molt detall però de manera aïllada què succeeix en els diferents òrgans que composen el sistema humà, és a dir, seguint un enfocament d’integració vertical. Sense la intenció de contraposar-se amb la fisiologia clàssica, més aviat per complementar-la i intentar explicar aspectes encara desconeguts, va néixer la Network Physiology. Una nova manera d’explicar la fisiologia humana seguint un enfocament d’integració horitzontal i que, amb paraules del ponent: “posa el focus en entendre com diferents òrgans es comuniquen en diferents nivells”.

A continuació el ponent va situar-la en el camp de l’exercici i va presentar els treballs recents de la Network Physiology of Exercise. Remarcant una de les seves majors aportacions en l’àmbit de la valoració funcional: els nous biomarcadors. Aquests biomarcadors donen informació sobre com els òrgans es relacionen i, el més important, informació diferent a la que s’obté amb les variables clàssiques.

Les dues conferències quedaran penjades, properament, al Repositori Digital de la Universitat de Girona (DUGiMedia): http://diobma.udg.edu/handle/10256.1/6034