Càtedra Joan Vinyoli de poesia contemporània

Se celebra el Col·loqui de tardor 2022 sobre "Realitats"

La Càtedra Joan Vinyoli de poesia contemporània ha organitzat una nova edició del Col·loqui de tardor, que enguany ha explorat les relacions poètiques a l’entorn del lema «Realitats».

El llibre de Joan Vinyoli Realitats va ser publicat l’any 1963. En una nota preliminar, el mateix poeta va deixar escrit el següent: «El tema o contingut d'aquestes poesies és donar fe de la facultat de “contemplació poètica”. Per ella se'ns manifesta la realitat en el seu constant fluir i en la seva permanència immutable». D’aquesta manera Vinyoli associa la realitat i la contemplació poètica. És a dir, lliga vida i poesia, una constant al llarg de la seva trajectòria. Tanmateix, la crítica literària ha subratllat que el tractament que Vinyoli ofereix de la ‘realitat’ en aquesta obra trenca, en certa forma, amb la seva poesia anterior. En aquest sentit, cal tenir en compte que la publicació de Realitats coincideix amb els anys de l’anomenada “poesia social” i del “realisme històric”. Així, doncs, per fer-se càrrec de les circumstàncies que van propiciar l’escriptura dels poemes inclosos a Realitats cal tenir present no només el context en què s’emmarca la publicació del poemari sinó també els vincles personals que Vinyoli va establir amb altres poetes del moment, com ara Gabriel Ferrater.

La Càtedra Joan Vinyoli de poesia contemporània de la Universitat de Girona convoca investigadors, estudiosos i lectors a participar en aquest espai de circulació d’idees que anomenem Col·loqui de tardor. Amb periodicitat biennal, el Col·loqui resta obert a tota mena d’interpretacions i relectures de l’obra vinyoliana, així com d’altres obres poètiques contemporànies que hi guardin relació. Enguany, la quarta edició del Col·loqui de tardor té per finalitat explorar les relacions poètiques a l’entorn del lema «Realitats».

El col·loqui va tenir lloc el dissabte 19 de novembre de 2022 a la Biblitoeca Joan Vinyoli de Santa Coloma de Farners.

10.00h. Benvinguda i inauguració

10.30h. Àlex Broch: «El “Realisme històric”, ideologia i estètica literària»

11.30h. Pausa

12.00h. Lourdes Sánchez: «Joan Vinyoli a la cruïlla realista literària a Catalunya: les seves relacions amb l'Escuela de Barcelona»

12.30h. Roger Urgell: «Realitats, l’obra envoltada de silenci que uneix les dues grans etapes en l’obra de Joan Vinyoli»

13.00h. Visita a la Biblioteca Joan Vinyoli, a l’Espai Vinyoli i a l’Arxiu Comarcal de la Selva (fons documental Joan Vinyoli).

17.00h. Presentació del llibre Vinyoli, de Begur el vers amb la participació de Miquel Sánchez i Pep Solà.

18.00h. Miquel Sánchez: «Realitats des de la visió begurenca»

18.30h. Georgina Torra: «Mirada i color en l'obra Realitats, de Joan Vinyoli»

19.00h. Recital poètic «Qui gosa encara dir: sóc?», a càrrec de Laura Masmiquel

Altres informacions: