Campus Patrimoni Cultural i Natural

Patrimoni Geològic: conservació i valorització

L'edició del mes de novembre del cicle Noves Mirades en Turisme i Patrimoni es centra en el patrimoni geològic, un recurs sovint poc visibilitzat però amb un alt potencial turístic i divulgatiu

El 17 de novembre es va celebrar la novena sessió del cicle Noves Mirades en Turisme i Patrimoni, aquesta vegada dedicat a la temàtica Patrimoni Geològic: conservació i valorització.

La moderació de la jornada va anar a càrrec de Josep Vila, director científic del Campus Patrimoni Cultural i Natural de la Universitat de Girona (UdG), encarregat de presentar els diversos projectes i aportacions amb la preocupació per preservar, valoritzar i divulgar el patrimoni geològic com a denominador comú.

En primer lloc, David Brusi, professor de Geologia del Departament de Ciències Ambientals de la UdG i director del centre GEOCAMB, sota el tema “Quan els paisatges i les pedres ens parlen. Patrimoni geològic i geoturisme”, va introduir i conceptualitzar terminològicament els diversos aspectes vinculats al patrimoni geològic, fent incís en la gran diversitat de recursos i elements que el componen, i destacant també les diverses actuacions que cal portar a terme per la seva adequada gestió, partint de la presa de consciència de la seva existència i acabant en la divulgació.

Seguidament, Nàdia Herrero, tècnica a la Direcció General de Polítiques Ambientals i Medi Natural de la Generalitat de Catalunya i Secretària de la Comissió de Patrimoni Geològic de la Sociedad Geològica de España, va presentar la seva ponència “Eines i recursos pràctics per al coneixement i valorització del patrimoni geològic”. En el marc d’aquesta, va realitzar una introducció al marc legal i normatiu i presentar els inventaris de patrimoni geològic com a eina per desplegar els requeriments normatius, les mesures de preservació necessàries i el potencial d’ús dels espais amb valor geopatrimonial.

La sessió va finalitzar amb Llorenç Planagumà, geòleg al Centre per a la Sostenibilitat Territorial, presentant “Geoturisme en volcans: Impacte, conservació i turisme sostenible” que va comentar que va definir geoturisme com un “turisme basat en la geologia que fonamenta el coneixement i la seva conservació geològica, però no oblida el desenvolupament econòmic i social de les comunitats locals.” Geoturisme ha d’estar per tant vinculat, indiscutiblement, al turisme sostenible i a una gestió responsable basada en la investigació i el coneixement, la conservació del recurs i la divulgació/educació.

La sessió ha tingut molt bona acollida de públic, amb moltes preguntes, reflexions i amb un interessant debat i posada en comú posterior.

Gravació de la sessió

Presentacions

Quan els paisatges i les pedres ens parlen - David Brusi

Eines i recursos pràctics per al coneixement del patrimoni geològic - Nàdia Herrero