Campus Patrimoni Cultural i Natural

La UdG finalitza la digitalització dels pergamins del Monestir de Sant Daniel

El projecte, iniciat el 2017, ha inclòs també la incorporació de la transcripció de 200 pergamins, el més antic dels quals data de l’any 938.

La Biblioteca de la Universitat de Girona (UdG) ha finalitzat la digitalització i publicació de la darrera tramesa dels pergamins del Monestir de Sant Daniel, d’un fons d’un total de 1.598 documents. El projecte ha inclòs també la incorporació de la transcripció de 200 d’aquests pergamins. El més antic data de l’any 938 i s'hi compten els documents de venda dels terrenys i d’establiment del monestir fa més de 1.000 anys.

La Universitat de Girona, el Monestir de Sant Daniel, la Federació Catalana de Monges Benedictines i l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural van signar un conveni de col·laboració, el setembre de 2017, amb l'objectiu de digitalitzar i difondre la important col·lecció de pergamins del fons del Monestir de Sant Daniel de Girona.

L’Arxiu del Monestir de Sant Daniel de Girona (AMSDG) és l’arxiu històric de la comunitat de Sant Daniel, i com a tal, alberga documentació produïda per ella mateixa, fruit de l'activitat duta a terme des del segle XI fins a inicis del segle XX, i documentació externa a la comunitat, que ha reunit al llarg de la seva vida. L’AMSDGS custodia dos fons i una col·lecció:

• Monestir de Sant Daniel de Girona, 938 (obert): fons monacal produït per la comunitat de Sant Daniel de Girona com a conseqüència de la seva activitat i de la dels monestirs que durant el segle XV s’hi annexionaren (Santa Margarida de la Garriga o dels Prats de Roses (1225-1461), Santa Maria del Mar de Calonge (c. 1241-1424) i Santa Maria de Valldemaria de Maçanet de la Selva (1158-1550)). Consta d’onze metres lineals de documentació en paper i 1409 pergamins.

• Família Mallol de Vilopriu, s. XVI-XIX: fons patrimonial produït i agrupat per diferents generacions de la Família Mallol, de Vilopriu, que explotaven les seves propietats al llarg de la vall del Llémena. Aquest fons fou ingressat durant la dècada dels seixanta del segle XX per donació testamentària de l’últim membre d’aquesta família, germana d’una de les monges de Sant Daniel.

• Col·lecció de Goigs del Monestir de Sant Daniel de Girona.

Els documents es poden consultar al fons al repositori institucional DUGi Fons Especials: Pergamins de Sant Daniel.

El Monestir de Sant Daniel està vinculat a la Biblioteca de la UdG, amb d’altres biblioteques vinculadesde les comarques gironines, com la de la Biblioteca de la Fundació Josep Pla, la Biblioteca Diocesana del Seminari de Girona, la Biblioteca de la Fundació Rafael Masó, la Biblioteca del Centre de Recursos de la Coordinadora d’ONG’s Solidàries, la Biblioteca de l’Institut de Recerca en Patrimoni Cultural, la Biblioteca del Centre de Documentació del Museu de la Pesca de Palamós i la Biblioteca del Jardí Botànic Marimurtra.