Campus Patrimoni Cultural i Natural

El grup de recerca en Enginyeria i Gestió del Reg redueix el consum d’aigua en els arrossars.

Els investigadors del grup de recerca en Enginyeria i Gestió del Reg de la Universitat de Girona, juntament amb els arrossaires de Pals, han aconseguit reduir el consum d’aigua fins a un 40% amb el rec per degoteig enterrat, un projecte que ha estat en proves durant 4 anys.

El grup de recerca en Enginyeria i Gestió del Reg i els arrossaires de Pals han estat col·laborant i fent proves del rec per degoteig enterrat en els cultius d’arròs durant quatre anys, i finalment, han aconseguit una collita rendible. Aquest projecte innovador pot provocar un important canvi en el cultiu d’aquest producte, que tradicionalment s’ha fet sempre per inundació.

Jaume Pinsach, expert en transferència de tecnologia de la UdG, explica el funcionament del rec per degoteig enterrat, controlen i dosifiquen la quantitat d’aigua a partir d’unes canonades laterals que contenen uns emissors i d’uns goters enterrats a uns 15-20 cm de profunditat. A partir d’unes sondes que controlen la humitat del sòl, poden conèixer l’estat de la terra i quina dosi d’aigua es necessita. Això fa que el consum d’aigua en els arrossars es redueixi a un 40%.

A més, el rec enterrat també ajuda a evitar les plagues i la presència dels ocells que fan malbé el cultiu, un dels problemes més habituals dels arrossaires. Davant l’èxit del projecte, alguns productors d’arròs ecològic s’han interessat pel treball del grup de recerca i es mostren interessats a participar en altres assajos i projectes innovadors.