Anar al contingut (clic a Intro)
UdG Home UdG Home
UdG 30 anys
Tancar

Campus Cohesió i Compromís Social

Jornada sobre l'Avaluació de polítiques públiques

Divendres 4 de febrer de 2022 vam celebrar la Jornada sobre l'Avaluació de Polítiques Públiques. Professionals de l'àmbit dels Serveis Socials i de la Participació ens vam trobar per debatre sobre la realitat de l'avaluació.

Divendres 4 de febrer de 2022 vam celebrar la Jornada sobre l'Avaluació de Polítiques Públiques en col·laboració amb Ilabso SCCL. Professionals de l'àmbit dels Serveis Socials i de la Participació ens vam trobar per debatre sobre la realitat de l'avaluació.

Va obrir la jornada en Quim Brugué, director científic del Campus, que va presentar la sessió posant damunt la taula la necessitat de caminar cap a una avaluació que ens interpel·li i ens permeti aprendre de l'experiència.

Tot seguit, Natalia Rosetti, d'IVÀLUA va presentar diferents enfocaments i tipologies d'avaluació, així com exemples pràctics amb els que estan treballant actualment. Afegia, al final de la seva presentació, un seguit de recursos al voltant de l’avaluació que Ivàlua posa al servei dels ens locals i altres entitats. Seguidament, en Joan Trias d'ILABSO, plantejava l'avaluació de les polítiques des de la consultoria, fent incís en les diferents fases de l'avaluació i en la voluntat de crear comunitat al voltant d'aquesta pràctica, tan necessària per aprendre a partir de l'anàlisi de la implementació de les polítiques públiques.

Per últim, Xavier Casademont, investigador de la Universitat de Girona, va compartir la seva experiència portant a terme l'avaluació del Pla per la inclusió i la cohesió social d'Olot, posant en relleu aquells elements que més van facilitar la tasca i d’altres que potser la van dificultar.

Durant l’espai de debat les persones assistents van poder compartir les seves inquietuds al voltant de l’avaluació i alguns dels punts que van posar-se damunt la taula van ser:

• La manca de formació que tenen els responsables i tècnics dels ens locals per a dissenyar i implementar l’avaluació com a part dels projectes.
  • La importància d’una avaluació com un moment de reflexió orientat a l’acció que serveixi per aprendre de les experiències i fugir d’entendre-la com un judici.
  • La recomanació de fer els processos d’avaluació des de la calma i respectant el procés, sense presses d’obtenir resultats.
  • La importància de fer avaluacions on tothom que ha participat en la iniciativa o projecte hi pugui prendre part.
  • Tenir present que a la demarcació de Girona hi ha moltíssims municipis petits que no disposen dels mitjans humans ni econòmics per a fer avaluacions de les actuacions que porten a terme.
  • La necessitat de clarificar conceptes i diferenciar el que és una avaluació del què no ho és (fer una memòria o un seguiment d’indicadors).
  • La potencialitat de l’avaluació en l’àmbit social per posar en valor la tasca que s’hi fa.
  • La necessitat d’incloure la perspectiva de gènere així com la mirada interseccional a les avaluacions, per no deixar ningú fora i no reproduir privilegis i opressions a determinats col·lectius.
  • La conveniència de disposar de persones especialitzades en l’avaluació que poguessin donar suport transversal a diferents àrees o departaments dels ens locals.

Es posa també a debat quina mena de continuïtat voldríem per seguir treballant el tema de l’avaluació en el marc del Campus. Sorgeixen diferents opinions totes en la direcció de generar un espai on compartir casos concrets que s’estiguin treballant o projectes que s’estiguin preparant i centrar la mirada en l’avaluació. La idea de treballar a partir de casos concrets sembla que agrada, així com incidir en la dificultat que tenen els petits municipis per a dur a terme aquesta pràctica i intentar posar-hi remei amb alguna guia o manual d’ús. Es fa incís en la utilitat que pot tenir el fet d'analitzar aquells casos en els quals l'avaluació no s’hagi fet bé, ja que no només s’aprèn dels encerts sinó també dels errors.