Campus Cohesió i Compromís Social

Racisme(S): Jornada de reflexió i treball sobre el racisme a la demarcació de Girona

El passat 3 de novembre vam celebrar, juntament amb ECAS Girona, una jornada virtual per abordar la realitat del racisme a les comarques gironines. Hi van participar una cinquantena d'agents del territori.

El passat 3 de novembre vam celebrar virtualment una jornada per abordar la realitat del racisme a les comarques gironines coorganitzada amb ECAS Girona. Durant tres hores i mitja ens vam reunir una cinquantena de persones de tota la demarcació amb els següents perfils: representants d’entitats ciutadanes, d’entitats del tercer sector social, persones que treballen de tècniques en administracions i docents i investigadores de la universitat.

La jornada perseguia l’objectiu de construir una agenda compartida al voltant de la lluita contra el(S) racisme(S) a la demarcació de Girona i contribuir a fomentar la relació entre entitats, grups ciutadans, institucions que tenen la voluntat de promoure un canvi real vers aquestes discriminacions. La iniciativa també volia promoure el naixement de projectes de col·laboració, així com properes trobades on poder aprofundir en els temes que conjuntament es van valorar com a més pertinents.

La jornada va tenir quatre moments diferents:(veure progama)

Després de la benvinguda per part del gerent d’ECAS, Jordi Gusi i del director científic del Campus Cohesió i Compromís Social de la UdG, en Quim Brugué, es va donar la paraula a Oriol Amorós, secretari d'Igualtat, Migracions i Ciutadania de la Generalitat de Catalunya, que va presentar les deu mesures que el Govern té sobre la taula al voltant del reconeixement de la diversitat i la lluita contra el racisme.

En segon lloc cinc persones van explicar les seves experiències de discriminació racista en clau de testimonis, al voltant d’àmbits com l’educació, l’accés a l’habitatge, l’accés als drets fonamentals i l’entorn laboral.

Seguidament, el sociòleg francès Michel Wieviorka va fer una intervenció on va parlar de l’evolució històrica del racisme i de les diferents formes que ha anat prenent, partint d’una idea basada en el biologicisme per evolucionar cap a una idea més culturalista. Wieviorka també va posar l’accent en com, treballant conjuntament des de la recerca acadèmica amb els professionals dels àmbits social i educatiu, es pot treballar conjuntament per abordar els reptes de les societats contemporànies. Així, produint un coneixement sobre les accions dels professionals (docents, treballadores socials, etc.) es pot elevar el nivell d’anàlisi de la pràctica professional per millorar-ne l’impacte i contribuir de manera més efectiva a la lluita contra el racisme.

En quart lloc, les persones assistents es van reunir en grups reduïts per identificar aquelles situacions de racisme que ens preocupen més i sobre les quals cal intervenir. No va ser cap sorpresa adonar-nos que, essent el racisme una discriminació al llarg la vida i que pren una forma estructural i sistèmica en la nostra societat, les aportacions van ser molt àmplies i diverses, cobrint àmbits com: el racisme en l’àmbit educatiu, laboral, comunitari, institucional; la manca de sensibilització en temes de racisme del conjunt de la societat; la manca d’eines per a que els professionals puguin fer front a situacions de discriminació, etc.

La proposta que fem des del Campus Cohesió i ECAS Girona és donar continuïtat a aquesta iniciativa, entomant algun dels temes que han sorgit a la jornada i fer-ho en col·laboració amb agents del territori que s’hi vulguin sumar.