Campus Alimentació i Gastronomia

El Campus Alimentació organitza una jornada sobre les “fake news” en l’àmbit de l’alimentació

El passat 10 de desembre va tenir lloc el seminari web “Les “fake news” en l’àmbit de l’alimentació: com podem combatre la desinformació i gestionar el coneixement” organitzada pel Campus Alimentació i Gastronomia i la Càtedra de Gastronomia, Cultura i Turisme Calonge-St. Antoni. La jornada va comptar amb la participació d’experts en l’àmbit de l’alimentació i la comunicació i es va poder seguir en línia per més de 150 inscrits.

En el decurs de la jornada la Sra. Marta Hugas, directora científica de l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA), presentà les lliçons apreses i les estratègies per contraatacar les fake news utilitzades per l’agència europea i Rocío Pérez Benavente, coordinadora de Maldita Ciencia, els aprenentatges adquirits per la plataforma periodística de control de la desinformació. La Dra. Sílvia Simon, delegada del rector per la promoció i divulgació i directora de la Càtedra de Cultura Científica i Comunicació Digital de la Universitat de Girona, exposava diverses experiències endegades des de la Universitat de Girona en aquest àmbit.

Posteriorment, a la taula rodona, diferents professionals vinculats amb l’àmbit de l’alimentació van explorar les vies per incrementar l’impacte del coneixement a les xarxes socials i van valorar possibles mecanismes de participació  a l’abast dels diferents agents de l’ecosistema innovador. Aquest debat comptava amb la participació de Yvonne Colomer, directora executiva de la Fundació Triptolemos pel desenvolupament del sistema alimentari, que aportava la perspectiva de la recerca i la innovació en el debat i introduïa la Declaració de la Fundació Triptolemos sobre les notícies i recomanacions falses a l’àmbit alimentari, Isaac Salvatierra, cap de comunicació del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya, que explicava els canvis en l’estratègia de comunicació del DARP per arribar a tots els públics i el projecte “Canal Aliments”, Eudald Casas, gerent de l’Associació Catalana d’Innovació del Sector Carni Porcí INNOVACC, que introduïa la necessitat de transparència i de treball constant per lluitar contra la desinformació des del sector agroalimentari i Salvador Garcia-Arbòs, periodista, que es qüestionava sobre l’origen i motivacions de les fake news. El debat estava moderat per la Dra. Dolors Vidal, directora de la Càtedra de Gastronomia, Cultura i Turisme Calonge – Sant Antoni.

La conclusió va anar a càrrec de la directora del Campus Alimentació i Gastronomia de la Universitat de Girona, la Dra. Carmen Carretero, que va destacar la necessitat d’impulsar, des de la universitat, un pensament crític per formar a ciutadans i formadors i va remarcar el missatge de què només des de la formació es pot combatre la falsedat.