Campus Aigua

Un estudi sobre els refugis climàtics per a la fauna aquàtica rep el Premi de Recerca Guilleries 22

Un grup de biòlegs elaborarà una diagnosi dels ambients aquàtics més valuosos de les Guilleries

El projecte d’estudi de “Diagnosi de l’estat de conservació de refugis climàtics per a la fauna aquàtica al Massís de les Guilleries”, presentat per Pau Ortega i Colet, Iago Pérez Novo i Quim Pou-Rovira, ha estat el guanyador de la quarta convocatòria del Premi de Recerca Guilleries, de 2022, que concedeix la Càtedra interuniversitària de l’Aigua, Natura i Benestar (http://www.catedraaigua.cat).

Impulsada per l’Ajuntament de Sant Hilari Sacalm, la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic - UCC) i la Universitat de Girona (UdG), la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar convoca aquests guardons, amb la col·laboració del Consorci de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona, amb l’objectiu de promoure la recerca del patrimoni natural de les Guilleries en les temàtiques de l’aigua, el territori i la biodiversitat.

Aquest grup de biòlegs, formats a la UVic-UCC i a la UdG, faran una diagnosi i proposaran actuacions de conservació dels ecosistemes aquàtics continentals de les Guilleries i la seva fauna associada, amb l’objectiu que serveixin de refugi climàtic d’espècies amenaçades.

Davant l'escenari de canvi climàtic actual, els massissos muntanyosos com el de les Guilleries ofereixen un refugi per a moltes espècies, perquè s’hi mantenen fons de vall frondosos, amb cursos fluvials i altres punts d’aigua amb temperatures relativament més fresques i humides que al seu voltant. Els organismes lligats a masses d’aigua està actualment en regressió i cal actuar per la conservació d’espècies aquàtiques d'elevat interès, com el barb de muntanya (Barbus meridionalis) o l'esparver d’aigua (Oxygastra curtisii).

La quarta convocatòria del premi s’ha tancat amb sis candidatures. El jurat ha fet una valoració molt bona de tots els projectes i ha manifestat la dificultat d’escollir-ne una, perquè totes tenien un interès científic molt destacat.

Potenciar la recerca en l’aigua, el territori i la biodiversitat

El Premi de Recerca Guilleries vol incentivar la investigació en tres línies: l’aigua, el territori i la biodiversitat. El guardó està dotat amb 5.000 euros. El treball científic s’ha de desenvolupar al llarg d’un any i s’editarà en el marc de la col·lecció “Guilleries, Aigua i Territori” de la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar i Eumo Editorial, que recull els projectes guanyadors dels Premis Anuals de Recerca Guilleries (https://www.catedraaigua.cat/publicacions).

La primera edició del Premi de Recerca Guilleries es va atorgar l’any 2019 a un estudi sobre la distribució i l’abundància d’espècies de carnívors de les Guilleries i ja s’ha publicat (http://www.catedraaigua.cat/wp content/uploads/2021/09/Carnivors-Guilleries-1-1.pdf).

La segona edició del Premi es va lliurar el 2020 a un estudi de la capacitat de càrrega de l’ús recreatiu de rius i rieres de les Guilleries, acabat de publicar (https://www.catedraaigua.cat/wp-content/uploads/2022/09/Gorgues_Guilleries_web.pdf).

El 2021 el premi va recaure en un estudi de la flora de les Guilleries Orientals, que està a punt d’acabar-se i s’editarà l’any que ve. El guardó del 2022 servirà per seguir potenciant la voluntat de la Càtedra de l’Aigua, Natura i Biodiversitat d’acompanyar el desenvolupament d’un model de gestió territorial sostenible a les Guilleries, i més enllà.