Campus Aigua

Es presenta el primer volum de la col·lecció del Premi de Recerca Guilleries

El divendres 8 d'octubre es va presentar el llibre LA COMUNITAT DE CARNÍVORS DE LES GUILLERIES a la Sala Noble (Edifici la Cooperativa) de Sant Hilari Sacalm, en el marc de la celebració del “Moment Guilleries” (antiga Fira Guilleries).

Es tracta del primer volum de la col·lecció «Guilleries, Aigua i Territori. Premis Anuals de Recerca Guilleries de la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar», editat per la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar i Eumo Editorial. Aquesta col·lecció, doncs, és fruit del premi que es concedeix a investigadors/es perquè desenvolupin un projecte de recerca sobre el patrimoni natural de les Guilleries, relacionat amb l’aigua, el territori o la biodiversitat.

L'alcalde de Sant Hilari Sacalm, Joan Ramon Veciana, va obrir l'acte i, immediatament, Sílvia Llach, Vicerectora de Territori i Compromís Social de la UdG, i Jordi de San Eugenio, en representació del Vicerector de Recerca i Transferència de Coneixement de la UVic-UCC, van dirigir unes paraules al nombrós públic assistent. Tots ells van posar en valor el paper de les càtedres universitàries en la transferència del coneixement de l’entorn acadèmic cap a la societat. A continuació, els tres autors, Marc Vilella, Xavier Soler i Ferran Sayol, van exposar en què va consistir la seva recerca, duta a terme l’any 2020 gràcies al suport del Premi de Recerca Guilleries 2019.

Resumidament, l’estudi més exhaustiu fet fins ara sobre els mesocarnívors (mamífers carnívors de mida mitjana) dels espais d’interès natural de les Guilleries i de Savassona, es va basar en la tècnica del fototrampeig. En aquesta regió tan interessant des del punt de vista de la biodiversitat, que afavoreix la connectivitat entre el Prepirineu, la serralada Transversal i el Montseny, l’equip d’investigadors hi han determinat la presència, distribució i abundància de carnívors com la guineu o guilla -l’espècie més detectada-, el gat fer i la mostela: fins a un total de 9 espècies de les 13 existents actualment a Catalunya. També hi han estudiat els usos que els carnívors fan dels diversos hàbitats presents i els seus patrons d’activitat al llarg del dia. La publicació dels carnívors a les Guilleries aporta una visió completa i pionera d’una àrea geogràfica en què la informació encara és escassa i fragmentària en molts àmbits.

La publicació ja està disponible en format digital i es pot descarregar GRATUÏTAMENT des d’aquí: https://www.catedraaigua.cat/publicacions