Serveis Tècnics de Recerca

Espectrometria de Masses

MALDI-TOF

El MALDI-TOF treballa en l’anàlisi de molècules de pes molecular elevat per aconseguir-ne la composició elemental. La tècnica MS/MS ens ajuda en la caracterització estructural de compostos desconeguts i en l’anàlisi específica de mostres biològiques.

Sol·licitud de treball

Per tal de sol·licitar l'anàlisi d'una mostra per MALDI-TOF, us heu de posar en contacte amb el personal responsable de l'equip.

Cal informar de la toxicitat, precaucions d’emmagatzematge i un cop entregat l’informe si no es ve a buscar la mostra al cap d’una setmana, després d’aquest termini el restant d’aquesta serà destruïda.

Característiques de l'equip

Espectròmetre de masses MALDI-TOF

Marca:
Bruker Daltonics
Model:
Autoflex maX
Any d’adquisició:
Característiques tècniques:
  • Espectròmetre de masses amb analitzador de temps de vol (TOF) amb ionització per desorció làser assistida per matrius (MALDI)
  • Analitzador linial i de reflexió per a l’anàlisi d’ions de càrrega positiva i negativa
  • Làser: Bruker Smartbeam II (longitud d'ona de 355nm)
  • Flash Detector
  • Anàlisi d’experiments PSD (Post-Source Decay)
  • Ordinador associat Windows 10

Programari d’anàlisi:
  • Flex Control 3.4
  • Flex Analysis 3.4
  • MBT Explorer Module per anàlisis estadístic i ampliació o creació de llibreries
  • MBT Compass amb Biblioteca per a la identificació de microorganismes

Com funciona?

Els espectròmetres de masses MALDI generen ions en fase gasosa mitjançant la vaporització induïda pel làser d’una mescla sòlida de mostra i matriu en la qual aquesta última actua com a acceptor d’energia del làser que la transmet a la mostra, i produeix la sublimació dels ions de la matriu i la mostra. Els ions són accelerats en un camp elèctric per després penetrar en un tub de vol lliure. Per a cert voltatge d’acceleració el temps de vol (TOF) de l’ió en arribar al detector és proporcional a la seva relació massa/càrrega (m/z). Les dues parts d’aquest instrument operen en condicions d’alt buit. Incrementant lleugerament la potència del làser es produeix una considerable fragmentació de l’anàlit i els ions evolucionen en la regió de recorregut lliure, aquest procés s’anomena PSD. Es millora la resolució màssica incorporant un reflector al final de la zona de vol que desvia la trajectòria dels ions fins a trobar un segon detector amb què s'aconsegueix informació estructural de la molècula original.

Esquema MALDI-TOF

Placa portamostres Tub de vol

1. Esquema general de funcionament
2. Placa portamostres
3. Tub de vol

Aplicacions / Casos pràctics

Per les seves característiques, l’equip està dedicat a l’anàlisi de biomolècules (drogues, metabòlits, oligosacàrids, oligonucleòtids, pèptids i proteïnes). Respecte de les proteïnes, el MALDI-TOF pot proporcionar informació estructural a escala de massa molecular, mapa de pèptids i estructura primària, seqüències i modificacions posteriors.

espectre de masses d'una barreja de pèptids

Espectre de masses d'una barreja de pèptids

• Determinació del pes molecular de la proteïna intacta.
  • Determinació de l'ió molecular en molècules de massa petita.
  • Obtenció de mapa peptídic (PMF) i identificació de proteïnes de mostres biològiques (clíniques, alimentació, cultius microbians, plantes, etc.) mitjançant MACOT, com a algoritme de cerca.
  • Identificació de polipèptids.
  • Anàlisis de macromolècules, polímers, drogues, metabòlits.
  • Identificació de microorganismes per "Biotyper".
  • Anàlisis directes en plaques TLC.

Més informació

L’adquisició d’aquest equipament ha estat cofinançat pel Ministerio de Ciència, Innovación y Universidades a través de Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER).

Gobierno de España Ministerio de Ciencia, innovación y universidades - Agencia estatal de investigación - Unió Europea Fons Europeu de Desenvolupament Reginoal Una manera de fer Europa Ref: EQC2018-004422-P